Beeldvorming in verkiezingstijd, zo win je de strijd

Trump versus Biden, de Amerikaanse verkiezingsstrijd is in alle hevigheid losgebarsten. De meesten van ons hebben er ook wel een mening over. Meestal luidt die dat je voor of tegen Trump bent. Anyway, weinigen zullen op een luie zaterdagochtend de standpunten van de Republikeinen of Democraten doorspitten. Hoe komt het dan dat we toch zo’n duidelijk beeld lijken te hebben van bepaalde zaken? Pro of anti zijn? Met andere woorden, hoe werkt het proces van beeldvorming eigenlijk? En hoe kun je dit proces voor jouw organisatie of merk beïnvloeden? Want eigenlijk begeef je je als organisatie elke dag in een verkiezingsstrijd. En je wilt steeds opnieuw gekozen worden.

In dit blog geef ik je drie inzichten die een rol spelen bij beeldvorming en drie tips hoe je daar met jouw organisatie of merk op in kunt spelen.

1. Geobsedeerd door shitty stories

Op het moment dat onze oerangsten geprikkeld worden, geeft dit een emotionele sensatie die naar meer smaakt. Niet voor niets luidt het gezegde ‘Goed nieuws is geen nieuws’. Er is dus helaas veel meer aandacht voor dingen die mislopen dan voor dingen die goed gaan. Slechte publiciteit, zelfs al gaat het maar om één gebeurtenis, kan jarenlang hard werk en goede resultaten verwoesten.

Tip 1. Laat het goede winnen (in the end)

Je hebt niet alles in de hand, maar neem altijd verantwoordelijkheid. Dus werk aan je klanttevredenheid en zorg dat klachten als kansen worden opgepakt binnen je organisatie.

Geef daarnaast het goede nieuws toch een podium, door middel van bijvoorbeeld een video of blog met een tevreden klant waar je een probleem voor hebt opgelost. Zo werk je aan een langdurig en stevig positief beeld van je organisatie en merk. Een goed verhaal bestaat uit een hoofdpersoon, helpers, een slechterik, een uitdaging, een struggle en een overwinning. Dus werk voor je content aan een goed script in plaats van een verkooppraatje.

2. Vroeger was alles beter

Om met tegenslagen in het leven om te kunnen gaan, vlakken we nare gebeurtenissen af. ‘Tijd heelt alle wonden’ komt hier vandaan. Dat betekent dat als iemand ooit een nare ervaring met een bepaalde organisatie of merk heeft ondergaan, de ‘pijn’ hiervan na verloop van tijd minder voelbaar wordt. Dit doet ons brein onder andere door zich op leuke ervaringen te focussen. Hierdoor komt het misschien ook wel dat alles vroeger beter lijkt, naarmate we ouder worden.

Tip 2. Schrijf geschiedenis

Geef met behulp van content je klanten en hun ervaringen, maar ook mooie prestaties zoals projecten een plek in je communicatie. Deze mooie memorabele verhalen moet je blijven herhalen om voor langere tijd een plekje te krijgen in het brein van je klanten. Bouw aan langdurige relaties, zodat er een gezamenlijk vroeger is om naar terug te kijken en op terug te vallen.

3. Leven in een bubbel

Mensen zijn gewoontedieren. Eerlijk is eerlijk, niet iedereen kijkt even gemakkelijk over zijn eigen grenzen heen. Het is ook gewoon moeilijk om iets te interpreteren of te creëren dat losstaat van je eigen patronen. Om out-of-the-box te kunnen denken, maar ook om nieuwe ideeën te accepteren als ‘goed idee’ of ‘vooruitgang’ kun je de hulp van anderen vaak wel gebruiken.

Tip 3. Open your mind

Om mensen te kunnen inspireren heb je een open mind en de blik van een visionair nodig. Inspireren kan alleen als je met iets nieuws komt. Daar ligt ook de uitdaging, want ‘onbekend maakt onbemind’.

Hoe zorg je ervoor dat je doelgroep positief aankijkt tegen je nieuwe ideeën en je nieuwe diensten en producten wil gaan gebruiken? Ook een naamsverandering, een nieuwe website of zelfs een nieuw contactpersoon vereist in de praktijk om een zorgvuldige introductie.

Hiervoor kun je verschillende soorten content inzetten. Denk aan video waarmee je je boodschap op een hele persoonlijke en effectieve manier over kunt brengen en die makkelijk te verspreiden is via online kanalen. Met een videographic verander je bijvoorbeeld een instructiehandleiding van je nieuwe product in een eenvoudige online demonstratie. Hiermee maak je het makkelijker voor je doelgroep om nieuwe kennis op te doen en dus jouw nieuwe idee sneller te omarmen.

Ben jij er klaar voor of kun je nog wel wat hulp gebruiken?

Wil jij je onderscheiden van je concurrentie door het unieke verhaal van jouw organisatie of merk te vertellen, maar weet je niet hoe? Of zoek je naar manieren waarmee je ook tijdens #socialdistancing relaties met nieuwe klanten op kunt bouwen? Of wil je weten hoe jullie nieuwe, innoverende ideeën het beste in de markt kunt zetten? Geef je dan op voor onze (online) PowerSessie Contentstrategie.

Samen met een aantal van jouw collega’s en onze contentspecialisten gaan we op zoek naar het unieke haakje in jouw organisatie, waarmee je een winnende contentstrategie opzet. Klaar voor de strijd? Vul het formulier op deze pagina in of bel: 010 – 206 69 98.


Over de auteur: Saskia Leeuwis

Saskia heeft een berg content-ervaring. Nieuwsgierig is ze steeds op zoek naar het onderscheidende verhaal. Daarnaast zorgt ze er ook voor dat projecten binnen de deadline en begroting worden gemaakt.

Geef een reactie