Autootje pesten

We weten al lang dat de luchtkwaliteit in en om binnensteden onder de maat is en de quality of life bedreigt. Quality of life bepaalt het vestigingsklimaat van binnensteden, waarin het draait om het zijn van een ‘place to be’. Je kan er niet omheen dat auto- en vrachtverkeer een belangrijke bijdrage levert aan de slechte luchtkwaliteit en dat er snel wat moet gebeuren.

Koudwatervrees

Toch zie je juist bij het meer autoluw maken van centra dat er veel tegenstand en vooral angst is dat het vestigingsklimaat wordt verzwakt. De adviesbureaus en Detailhandel Nederland staan in de rij aan te tonen hoeveel banen en omzet dit wel niet kost. Auto’s zorgen voor goed shoppen en dus een goede bloeiende binnenstad. 22 oktober j.l. lieten verladers gelukkig zien dat het ook anders kan en pleitte men voor emissievrije centra: https://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/meer-emissievrije-binnensteden-nodig.

Mens centraal

Er is – naast het totaal negeren van effecten op de luchtkwaliteit – toch wat vreemds in het autoluwe debat aan de hand. Op basis van langlopend onderzoek naar de economische prestaties van binnensteden van Bureau Louter blijkt allereerst dat het economisch belang van winkels slechts 20-25% van de banen en toegevoegde waarde betreft. Toch draait het binnenstadsdebat voornamelijk om winkeloplossingen en het koesteren van de auto en gratis parkeren. Tevens is er ten tweede weinig bekend over koopgedrag, bestedingen en substitutiegedrag als consumenten meer per voet, fiets en OV reizen of gebruik maken van transferia. Een minder beschreven maar des te belangrijker derde aspect is het grote ruimtebeslag van autoverkeer.

Tijdens een recent bezoek met Brabantse bestuurders van middelgrote gemeenten aan Kopenhagen en Malmö hadden we de eer een bezoek te brengen aan Gehl Architects die uitgaan van motto ‘making cities for people’. Het op een slimme manier meer autoluw en menselijk maken van gebieden staat centraal in hun werk en zorgt voor concurrerende (wereld)steden. Ik kan iedereen aanraden eens door een of meer van hun projecten te bladeren: https://gehlpeople.com/work/cases/. Op kleinere schaal zie je ook in steeds meer Nederlandse steden projecten waarin bewoners hun straat omtoveren in woonstraten en parkeerplaatsen benutten als verblijfsplaats. Boeiend in dit kader is ook de trend dat ontwikkelaars in de grote steden steeds vaker woningen realiseren met beduidend minder, gedeelde of zelfs geen parkeerplekken tegenover een top voorzieningenniveau nabij de woning.

Versterken stedelijke economie

Afsluitend kan ik een ieder aanraden periodiek een bezoek te brengen aan de site van het World Economic Forum voor wereldwijde inspiratie en innovatie op een andere manier te kijken naar stedelijke (mobiliteits)vraagstukken. Ik ben niet van de school elk probleem als uitdaging te zien, maar voor dit artikel over gezonde steden maak ik graag een uitzondering: https://www.weforum.org/agenda/2018/08/air-pollution-opportunity-not-just-problem/. Door de problemen met de slechte luchtkwaliteit komt de mens weer meer centraal te staan in (binnen)steden. Niet autoluwe, maar ontmenselijkte binnensteden zijn funest voor de stedelijke economie.


Over de auteur: Cees-Jan Pen

Cees-Jan Pen (1972, Heemskerk) heeft geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen en is aan dezelfde faculteit gepromoveerd bij professor Pellenbarg. Cees-Jan is woonachtig in Rosmalen waar hij woont met Inge en zijn drie zoons Mats, Floris en Emiel. Momenteel is hij lector de Ondernemende Regio bij Fontys Hogescholen. Cees-Jan schrijft veelvuldig over brede thema's die raken aan de in zijn ogen noodzakelijke verduurzaming van de bouw- en vastgoedsector. Hij is altijd op zoek naar voorbeelden, innovaties en doorbraken om duurzame verstedelijking te versnellen. Naast schrijven voor het BouwKennisBlog schrijft Cees-Jan periodiek voor Cobouw, Binnenlands Bestuur, Stadszaken en e52.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP