Arno van Dongen: “Weet waar je doelgroep op zit te wachten”

Elk jaar gaat BouwKennis aan de hand van de BouwKennis Marketing Jaarprijs op zoek naar het meest innovatieve marketingconcept van de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De inschrijving voor deze marketingaward is sinds 22 februari geopend. Concepten kunnen tot en met 20 april worden ingeschreven met het inschrijfformulier.

Tot die tijd publiceren we iedere vrijdag een blog vanuit de juryleden, waarbij zij hun visie op marketing geven. Dit doen ze aan de hand van zes standaard vragen. Dit keer is het woord aan een zogenaamde ‘rookie’, Arno van Dongen is namelijk nieuw in de jury: “De grootste uitdaging voor de branche is het behoud van goed gekwalificeerd personeel.”

Wie: Arno van Dongen
Huidige functie: Market researcher bij Technische Unie
Jurylid sinds: 2018

1. Wat betekent marketing voor jou?

Bij marketing denk ik allereerst aan Philip Kottler: grondlegger van de principes van marketing. Daarnaast vind ik dat marketing meer is dan alleen reclame en verkoop (of ruil zoals Kottler dit omschrijft). Marketing is namelijk overal. Marketing heeft te maken met psychologie, communicatie en economie. Bedrijven confronteren je, waar je ook maar bent, met allerlei vormen van marketing om hun producten en diensten onder de aandacht te brengen. Dit kan soms best irritant zijn. Bij marketing speelt marktonderzoek een grote rol, marktonderzoek helpt  om marketing effectief in te zetten.

2. Wat is jouw gouden marketingtip voor 2018?

Geloof in jezelf en in je product!

3. Wat maakt volgens jou een marketingconcept succesvol?

Een concept is alleen succesvol als er gedegen marktonderzoek aan vooraf is gegaan. Het is essentieel om te weten wat er onder je doelgroep leeft en waar ze op zitten te wachten.

4. Hoe gaat marketing volgens jou de komende jaren veranderen?

Ik denk niet dat het veel verandert ten opzichte van de huidige ontwikkelingen.. De digitale ontwikkelingen gaan hard en je gedragingen worden te pas en te onpas vastgelegd. Dit maakt dat je willens en wetens, omnichannel, nog meer geconfronteerd gaat worden met uitingen afgestemd op je (online) gedrag. Er zal wel een kentering komen met de invoering van de GDPR, ook wel AVG (algemene verordening gegevensbescherming). Daarnaast spelen in de bouwwereld enkele trends die een grote impact hebben op de inrichting en het gebruik van gebouwen en de bebouwde omgeving. Denk hierbij aan de energietransitie, ecologisch bouwen en verregaande digitalisering, softwarisation en integratie van componenten binnen en tussen gebouwen. Met uitwisseling van energie en nieuwe toepassingen voor energieopslag en distributie. Dit biedt kansen voor alle partijen. De grootste uitdaging voor de branche is het behoud van goed gekwalificeerd personeel.

5. Waarom moeten marketeers zich inschrijven voor de BouwKennis Marketing Jaarprijs?

De bouw is momenteel ‘hot’. De overheid stimuleert. Een beter podium kun je niet hebben.

6. Welke aspecten van een inschrijving maken voor jou dat iemand een kanshebber is?

Als het gelijk een ‘wauw’ effect oproept. Ik ga letten op originaliteit, trendsettend, onderscheidend vermogen en of het inspeelt op een maatschappelijk probleem. Daarnaast hebben inschrijvingen die onderbouwd zijn door gedegen onderzoek en een uitgewerkte strategie bij mij een pré.


Over de auteur: BouwKennis Redactie

Naast artikelen van vaste bloggers en gastbloggers, vind je op het BouwKennisBlog diverse artikelen uit de pen van de redactie van BouwKennis. Deze inhoudelijke artikelen gaan vooral over onderwerpen binnen of buiten de bouwbranche die stuk voor stuk van grote invloed zijn op het beleid en de dagelijkse praktijk van ondernemingen die werkzaam zijn in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Denk hierbij aan de economie, demografie en woning- en utiliteitsbouw. Zoals je van BouwKennis gewend bent, worden deze onderwerpen gevat in weldoordachte, goed onderbouwde artikelen die duidelijk maken in welke richting de sector echt beweegt.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP