Arno van Dongen: “Weet waar je doelgroep op zit te wachten”

Elk jaar gaat BouwKennis aan de hand van de BouwKennis Marketing Jaarprijs op zoek naar het meest innovatieve marketingconcept van de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De inschrijving voor deze marketingaward is sinds 22 februari geopend. Concepten kunnen tot en met 20 april worden ingeschreven met het inschrijfformulier.

Tot die tijd publiceren we iedere vrijdag een blog vanuit de juryleden, waarbij zij hun visie op marketing geven. Dit doen ze aan de hand van zes standaard vragen. Dit keer is het woord aan een zogenaamde ‘rookie’, Arno van Dongen is namelijk nieuw in de jury: “De grootste uitdaging voor de branche is het behoud van goed gekwalificeerd personeel.”

Wie: Arno van Dongen
Huidige functie: Market researcher bij Technische Unie
Jurylid sinds: 2018

1. Wat betekent marketing voor jou?

Bij marketing denk ik allereerst aan Philip Kottler: grondlegger van de principes van marketing. Daarnaast vind ik dat marketing meer is dan alleen reclame en verkoop (of ruil zoals Kottler dit omschrijft). Marketing is namelijk overal. Marketing heeft te maken met psychologie, communicatie en economie. Bedrijven confronteren je, waar je ook maar bent, met allerlei vormen van marketing om hun producten en diensten onder de aandacht te brengen. Dit kan soms best irritant zijn. Bij marketing speelt marktonderzoek een grote rol, marktonderzoek helpt  om marketing effectief in te zetten.

2. Wat is jouw gouden marketingtip voor 2018?

Geloof in jezelf en in je product!

3. Wat maakt volgens jou een marketingconcept succesvol?

Een concept is alleen succesvol als er gedegen marktonderzoek aan vooraf is gegaan. Het is essentieel om te weten wat er onder je doelgroep leeft en waar ze op zitten te wachten.

4. Hoe gaat marketing volgens jou de komende jaren veranderen?

Ik denk niet dat het veel verandert ten opzichte van de huidige ontwikkelingen.. De digitale ontwikkelingen gaan hard en je gedragingen worden te pas en te onpas vastgelegd. Dit maakt dat je willens en wetens, omnichannel, nog meer geconfronteerd gaat worden met uitingen afgestemd op je (online) gedrag. Er zal wel een kentering komen met de invoering van de GDPR, ook wel AVG (algemene verordening gegevensbescherming). Daarnaast spelen in de bouwwereld enkele trends die een grote impact hebben op de inrichting en het gebruik van gebouwen en de bebouwde omgeving. Denk hierbij aan de energietransitie, ecologisch bouwen en verregaande digitalisering, softwarisation en integratie van componenten binnen en tussen gebouwen. Met uitwisseling van energie en nieuwe toepassingen voor energieopslag en distributie. Dit biedt kansen voor alle partijen. De grootste uitdaging voor de branche is het behoud van goed gekwalificeerd personeel.

5. Waarom moeten marketeers zich inschrijven voor de BouwKennis Marketing Jaarprijs?

De bouw is momenteel ‘hot’. De overheid stimuleert. Een beter podium kun je niet hebben.

6. Welke aspecten van een inschrijving maken voor jou dat iemand een kanshebber is?

Als het gelijk een ‘wauw’ effect oproept. Ik ga letten op originaliteit, trendsettend, onderscheidend vermogen en of het inspeelt op een maatschappelijk probleem. Daarnaast hebben inschrijvingen die onderbouwd zijn door gedegen onderzoek en een uitgewerkte strategie bij mij een pré.


Over de auteur: BouwKennis Redactie

Naast artikelen van vaste bloggers en gastbloggers, vind je op het BouwKennisBlog diverse artikelen uit de pen van de redactie van BouwKennis. Deze inhoudelijke artikelen gaan vooral over onderwerpen binnen of buiten de bouwbranche die stuk voor stuk van grote invloed zijn op het beleid en de dagelijkse praktijk van ondernemingen die werkzaam zijn in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Denk hierbij aan de economie, demografie en woning- en utiliteitsbouw. Zoals je van BouwKennis gewend bent, worden deze onderwerpen gevat in weldoordachte, goed onderbouwde artikelen die duidelijk maken in welke richting de sector echt beweegt.

Geef een reactie