Anticyclisch marketing bedrijven

visjes (2)Iedere welopgeleide marketeer weet dat anticyclisch marketing bedrijven het meest effectief is. In de crisis zijn marketingkosten lager (marketingdienstverleners blijken veel goedkoper te zijn in de crisis) en er kan snel onderscheid tussen concullega’s gemaakt worden die gekort zijn op hun marketingbudget en niet meer zichtbaar zijn in de markt. En toch is het niet makkelijk om anticyclisch marketing te bedrijven. Uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder bijna 100 toeleveranciers van bouw- en installatiematerialen bleek onder meer dat:

  • Bij slechts 3% het marketingbudget stijgt wanneer de omzet daalt
  • Bij 29% van de bedrijven het marketingbudget gelijk blijft bij een dalende omzet
  • En bij 63% het marketingbudget navenant met de omzetdaling afneemt


Dus slechts eenderde is budgettair anticyclisch bezig en de meerderheid van de toeleveranciers heeft niet de strategie anticyclisch te investeren in marketing.

Crisistijd

Het nadeel van de crisis is bekend: krappe en krimpende markten. Het voordeel van de crisis is, zoals eerder al verwoord, dat veel marketingdienstverleners, tegen aanzienlijk lagere kosten hun diensten aanbieden, dan voor de crisis. Daarnaast is het bedrijven van marketing, door de snelle verschuiving naar online, goedkoper en makkelijker geworden. Dus met dalende marketingbudgetten, hoeft niet gelijk gesteld te worden dat de marketingdruk naar de markt minder is geworden.

Helaas zijn de meeste bedrijven genoodzaakt in de kosten te snijden. Voor marketeers de schone taak om met minder middelen meer, beter en slimmer marketing te bedrijven. En dat is, zoals uit het uitgevoerde USP onderzoek ook blijkt, zeker gaande.

Oude marketinginstrumenten (beurzen, advertenties), die qua budgetbeslag ook fors waren, raken steeds minder in zwang. Men gaat van beurzen naar eigen relatie-events en van offline advertenties naar social media, content marketing, e-mailcampagnes en online advertenties.

Dus anticyclisch marketing bedrijven gebeurt wel, edoch niet in termen van hogere marketing budgetten, maar wel in termen van slimme allocatie van wellicht iets mindere budgetten, waardoor de profilering van het eigen bedrijf, producten, diensten en concepten, veel beter gebeurt dan voor de crisis.

Dus anticyclisch marketing bedrijven is niet per definitie een kwestie van een hoger budget. Het is met name een kwestie van goed nadenken hoe met minder middelen meer marketing bedreven kan worden.

Slimme nieuwsgaring

Een mooi voorbeeld is het onderzoek dat USP samen met de negen voor de bouw- en installatiebranche belangrijke brancheverenigingen rond de verlaagde btw-regeling heeft opgestart. De kosten van het onderzoek bedragen circa 15 full colour advertenties (4 metingen), maar de exposure in termen van advertentiewaarde die na de eerste meting in juli 2013 is gehaald is enorm. Landelijke radiozenders als Radio 1, BNR, RTL Nieuws en ook vele regionale radiozenders hebben over de resultaten bericht en interviews afgenomen. Verder was informatie terug te vinden in de meeste landelijke kranten en vele regionale kranten. En uiteraard online media (waaronder nu.nl) en social media hebben de nodige aandacht eraan besteed. De totale behaalde media-aandacht is zelfs voor FMCG aanbieders moeilijk in te kopen, edoch door slimme nieuwsgaring door de bouwbranche-organisaties wel behaald.

Dus anticylische marketing is vanaf nu niet meer iets van hogere budgetten maar van slimmere allocatie van iets lagere middelen waardoor uiteindelijk meer exposure voor het bedrijf, de diensten producten en concepten wordt behaald. Kun je als marketeer zeggen dat je nu meer exposure voor de eigen organisatie weet te behalen dan voor de crisis, mag je gerust stellen anti cyclisch bezig te zijn.


Over de auteur: Jan-Paul Schop

Jan-Paul Schop (1968) studeerde bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Na voltooiing van deze studie, is USP Marketing Consultancy opgericht tezamen met Ronald Provoost. USP is volledig toegelegd op de bouw-, installatie-, vastgoed- en woonbranche, is als onderzoeksbureau nummer 9 van Nederland en binnen het gekozen domein met afstand marktleider. In 2002 is Jan-Paul één van de drie oprichters van BouwKennis geweest, in 1997 medeoprichter van BauInfoConsult en in 2009 van Arch-Vision. Naast het aansturen van deze ondernemingen is Jan-Paul medebestuurslid van Stichting DaDa. Zijn hobby's zijn tennis, skiën, zwemmen en Feyenoord.

Een reactie op “Anticyclisch marketing bedrijven

  1. Leuke blog, Jan-Paul! Ik ben het helemaal met je eens dat je met slimme marketing voor weinig of geen geld tegenwoordig heel veel kunt bereiken. Mensen vinden het tegenwoordig zelfs verdacht als organisaties (b.v. ziekenhuizen) opeens reclame gaan maken: “hebben ze iets te verbergen?”. Volgens mij verschuiven marketingbudgetten ook niet naar online, maar verdampen ze:
    http://metaalmarketing.wordpress.com/2012/03/12/marketingbudgetten-verschuiven-niet-ze-verdampen/

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP