Jij als MKB-er bent buitengewoon bijzonder

Als MKB-ondernemer hoor je termen zoals: positioneren, profileren, online kennisdelen, bloggen, vloggen, nieuwsbrieven, sociale netwerken etc. Je vraagt je af “wat moet ik als MKB-er hier mee? Dat is toch meer voor de grote jongens. Zoveel heb ik niet te vertellen. Wij doe ‘gewoon’ ons werk. Waar haal ik bovendien de tijd vandaan? Overigens wat is ‘vloggen’?”

Vloggen is (een combinatie van de woorden video en bloggen.)
Een vlog is dus eigenlijk hetzelfde als een blog, echter nu niet door middel van geschreven tekst,
maar door middel van video’s. Via een blog of vlog deel je jouw kennis en laat je zien dat jij de expert bent.

In gesprek met MKB-bedrijven over online zichtbaar zijn, hoor ik regelmatig dezelfde bezwaren. Een: ‘Ik ben maar een gewoon …..bedrijf’ (vul maar in). Twee: ‘Ik weet niet waarover ik moet vertellen en wie zit daarop te wachten’ en drie: ‘ik heb geen tijd’.

blog MKB bijzonder

Een gewoon bedrijf?

Niets is minder waar. Wellicht heb je er, door de dagelijkse hectiek van jou en je team, geen oog meer voor. Soms moet je weer opnieuw ontdekken wie je bent en waarom jouw bedrijf zo bijzonder is. Mensen maken jouw bedrijf. Jouw menselijke maat is zo kenmerkend voor het MKB. Laat zien hoe jij zaken aanpakt als service, bereikbaarheid, klantenaandacht, meedenken, vertrouwen, samenwerken en klantenbinding. Zaken die jij zo ‘gewoon’ vindt.

Niets te vertellen

Jij hebt zeker ‘wat’ te vertellen, doordat je dag in dag uit je werk doet. Door jouw enorme praktijkervaring weet jij als geen ander wat jij kunt oplossen voor jouw klanten. Jij vindt jouw 24 uur service vanzelfsprekend. Maar de klant die snel én met een glimlach geholpen wordt, is helemaal happy als hij er in een koud weekend, weer warmpjes bijzit.

Jij als ervaringsdeskundige, ziet in de praktijk dat klanten verkeerde of te dure technische installaties hebben aangeschaft. Wellicht zijn zij onvolledig geïnformeerd? In overleg met jou, hadden zij vast en zeker een betere keuze gemaakt. Tja, een gemiste kans voor jou en de klant. Als jouw bedrijf voldoende online zichtbaar is, dan weet een klant dat jij dé expert bent! De eerste oriëntatie van een klant vindt namelijk grotendeels online plaats. Dus ja, jouw potentiële klant zit wel op jou en jouw advies te wachten.

Maak tijd vrij

Zou jij wel bereid zijn elke week 2 uren te besteden aan bloggen of vloggen, als het je klanten oplevert die bij je passen en waardoor jij succesvoller wordt? Dat gebeurt uiteraard niet van de ene op de andere dag. Informatie (online)delen is hard werken. Gelukkig wordt hard werken ook beloond. Dat is jou als MKB-er bekend.

Ondernemen anno nu

De maatschappij is veranderd en het landschap van ondernemen ook. Als moderne ondernemer hou jij jouw concurrenten en de markt in de gaten. Daarnaast moet je ook weten wat de mogelijkheden zijn van nieuwe (online) communicatiemiddelen en -mogelijkheden.

Dat geldt voor de ‘grote jongens’ én voor jou als MKB-er. Je kiest er toch niet voor om je kop in het zand te steken? Klanten die een keuze moeten maken voor een bedrijf oriënteren zich online. De naam van jouw bedrijf moet verschijnen naar aanleiding van hun zoekvraag in Google. Dat geeft de potentiële klant vertrouwen en een reden om jou te bellen. Wees niet bang voor copycats en deel kennis, zoals ik al in een eerder blog aangaf.

Begin, leer, corrigeer en word succesvol

Vloggen of bloggen. Welke vorm? Dat ga je ontdekken. Maak het jezelf niet te moeilijk. Blijf dicht bij jezelf. Maak bijvoorbeeld foto’s van praktijksituaties en laat zien wat jouw advies is of zou zijn. Vertel over mooie projecten, maar laat ook de blunders uit de branche zien. Informeer je klanten en laat ze af en toe lachen. Jouw boodschap heeft effect. Ben je geen schrijver? Maak een filmpje met je telefoon en geef tips. Dit geldt ook voor jouw medewerkers. Help elkaar en vier de eerste succesjes!

Vind je het allemaal heel eng? Vraag hulp. Ieder zijn vak. Laat je op weg helpen en gaandeweg wordt duidelijk wat online vaak gelezen, geliked en/of gedeeld wordt.

Zet jouw bedrijf en jouw medewerkers in de schijnwerpers; omdat jij natuurlijk geen gewoon bedrijf bent!


Over de auteur: Lilian Zeekaf

Via KIT. krachtige verbinding ondersteunt Lilian het MKB in de bouw-, installatie- en vastgoedbranche om op een andere manier met de (potentiële) klanten te communiceren. Persoonlijk, duidelijk en transparant. Waar staat je bedrijf voor en wat los jij voor de klant op. Van productgericht naar klantgericht. Daarnaast is zij marketing- en communicatieadviseur bij SATIJNplus Architecten.

Geef een reactie