Als het beestje maar een naampje heeft

Uiteraard zijn wij hartstikke trots dat wij dit jaar de BouwKennis Marketing Jaarprijs hebben gewonnen met ons Montagepartnerconcept. Klinkt goed toch deze naam?! Wil je tegenwoordig mee blijven doen in onze bouwwereld dan kom je daar ook niet onderuit. Dan heb je een concept nodig of een partnership of een consortium of wat voor naam we een vorm van samenwerking ook geven.

Waar het bij ons Montagepartnerconcept om draait is eigenlijk even simpel als logisch. Zoals wellicht bij u bekend verkopen wij dakramen en tegenwoordig ook lichtkoepels. Niets meer en niets minder. Uiteraard van uitstekende kwaliteit, maar aan alleen een dakraam of lichtkoepel heb je niet veel. Ze komen pas tot hun recht wanneer deze in het dak zijn gemonteerd. Een consument of andere opdrachtgever wil graag een dakraam laten plaatsen, die zoekt een betrouwbare partner die dat voor hem zou kunnen verzorgen en wij leveren het product. Onze uitdaging was dan ook de betrokken partijen bij elkaar te brengen.

Eenvoudig zou je zeggen. Je richt op je website een speciaal gedeelte in waar iemand zijn klus kan plaatsen, zoekt een aantal partners uit die hem een aanbieding wil doen en klaar is Kees. Dat is natuurlijk wel wat kort door de bocht. Voorafgaand hebben we uiteraard eerst grondig onderzoek gedaan onder ZZP’ers en kleine aannemers of hier wel behoefte aan was. Dit onderzoek hebben we net voor de crisis gehouden en eerlijk gezegd bleek die behoefte toen niet erg groot. Toch hebben we doorgezet omdat we geloven in deze aanpak. Uiteraard zorgen wij dat deze partners professionals zijn die door ons zelf worden getraind en onze producten inbouwen zoals het hoort.

win-win-win-win

Een win-win-win situatie dus. De opdrachtgever krijgt door een betrouwbare montagepartner zijn dakraam of lichtkoepel ingebouwd. (On)tevreden klanten worden ten alle tijden gevraagd hun mening over het werk van onze montagepartners te posten. Daarnaast wordt de kwaliteit voor de consument nog eens extra geborgd doordat onze montagepartners lid moeten zijn van een geschillencommissie. Zodat er bij een geschil een onafhankelijke instantie betrokken wordt. Als initiatiefnemer en fabrikant moet je hier niet tussen willen zitten. Je loopt dan het risico dat de relatie met enerzijds de montagepartner of anderzijds de consument wordt beschadigd. En nu is er een vierde win bijgekomen. De win van de BouwKennis Marketing Jaarprijs. Maar was het nu allemaal zo ingewikkeld? Nee, maar daarom zijn we er niet minder blij mee.

Wat wordt nu onze volgende stap? Vooral doorgaan met onze montagepartners. Zeker in deze tijd van crisis is het goed wanneer je elkaar kunt helpen. Het blijft een zaak van de lange adem, zowel in economische voorspoed (dan heeft niemand je eigenlijk nodig want dan is er genoeg werk), als in economisch mindere tijden (dan heeft iedereen werk te weinig). We zijn er stellig van overtuigd dat dit de weg is die we moeten blijven gaan.

Aandachtseconomie

In het BouwKennis Marketingmagazine heb ik van Boudewijn Goedhart begrepen dat we moeten gaan inspelen op de nieuwe aandachtseconomie. Sinds we in een economische of financiële (weet nooit zo goed in welke we nu precies zitten) crisis zitten, komen er steeds vaker nieuwe namen voor de economie voorbij, zoals balanseconomie, circulaire economie of aandachtseconomie. Boudewijn zei hier dat je een doelgroep alleen effectief kunt bereiken wanneer je de doelgroep zelf aan het werk zet. Het draait hierbij niet meer om de producten, maar om de klanten een beter gevoel te geven. Wanneer je hierin slaagt gaat die klant vanzelf jouw verhaal vertellen. Het enige wat die klant zelf nog moet doen is zijn verhaal met behulp van Social Media 3.0 (1.0 en 2.0 heb ik waarschijnlijk gemist) de wereld in slingeren. Eigenlijk niets meer en niets minder dan de ouderwetse mond tot mond reclame, maar dan effectiever en efficiënter. Door al die nieuwe termen wordt het allemaal nogal onduidelijk, terwijl we eigenlijk nog steeds bezig zijn met hetzelfde. Misschien een idee om het ook gewoon hetzelfde te blijven noemen….


Over de auteur: Michel Kalis

Inmiddels meer dan 30 jaar ervaring in Sales en Marketing in de bouw, waarvan de laatste 16 jaar bij VELUX Nederland B.V. In deze 16 jaar ben ik ook een heavy-user geworden van onze daglichtsystemen ( meer dan 30 dakramen ) en beleef dus iedere dag wat daglicht en natuurlijke ventilatie met een woning kan doen. Buiten wordt bijna letterlijk binnen. Mijn persoonlijke doel is Nederland te overtuigen dat wonen met veel daglicht en natuurlijke ventilatie niet alleen prettig is, maar vooral comfortabel.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP