Adverteren op LinkedIn: Hoe begin je?

Als je om je heen kijkt heeft vrijwel iedereen een LinkedIn-account. Veel van je potentiële klanten zijn hier dan ook regelmatig te vinden. Het adverteren op LinkedIn is daarom een geschikte manier om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen. Ik hoor weleens geluiden dat het adverteren op LinkedIn vrij duur is, maar vergeet niet dat je er ook veel voor terugkrijgt. Je bereikt in één klap een heleboel mensen en dat is effectieve marketing. Dus heb je een nieuw product dat interessant is voor de bouwsector, maar je weet nog niet hoe dit te promoten? Lees dan snel verder.

Het ligt misschien voor de hand, maar om een succesvolle LinkedIn-campagne te lanceren moet je bedrijfspagina op orde zijn. In mijn vorige blogs gaf ik je al tips om je bedrijfspagina te boosten en hoe je jouw medewerkers kunt inzetten voor een succesvolle LinkedIn-pagina. Lees deze blogs eerst even voordat je aan de slag gaat met adverteren.

Wat is je doelstelling?

Gelezen? Oké, dan kunnen we nu beginnen. Ik stel je direct de volgende vraag: wat is je doelstelling? Met andere woorden wat wil je bereiken met de advertentiecampagne op LinkedIn? Om je alvast een beetje op weg te helpen, licht ik de opties van LinkedIn toe. De doelstellingen die je kunt kiezen voor je campagne zijn een verkorte weergave van de marketingfunnel: merkbekendheid, overweging en conversies. Daaronder vallen een aantal specifiekere doelstellingen. Heb je een nieuw bouwconcept gelanceerd op je website dan kies je onder ‘overweging’ voor ‘websitebezoeken’, maar heb je van dat concept een toffe video ga je voor ‘videoweergaven’.

Wie is je doelgroep?

De volgende vraag die ik (en LinkedIn) je stel is: wie is je doelgroep? In de advertentietool van LinkedIn kun je een hele specifieke doelgroep selecteren. Dit doe je op basis van diverse kenmerken van je doelgroep. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het bedrijf waar hij/zij werkt, de functietitel, studierichtingen, maar ook interesses van leden. Zo kun je selecteren dat jouw doelgroep lid moet of mag zijn van een bepaalde groep. Wil je heel graag aannemers in Nederland bereiken, check de groep ‘Aannemers Nederland’ eens. Hiermee kun je experimenteren; wat werkt voor jou het beste?

Tip: sla je doelgroep op als sjabloon, zo selecteer je deze groep de volgende campagne gemakkelijk weer.
Welk soort advertentie wil je gebruiken?

Afhankelijk van de doelstelling die je kiest, heb je keuze uit verschillende advertentieformats. Hieronder heb ik ze even voor je op een rij gezet:

Leadformulieren
Zoals de naam al zegt kun je met leadformulieren op een snelle en makkelijke manier leads genereren. Dit is alleen mogelijk als je de doelstelling ‘genereren van leads’ kiest. Je voegt het leadformulier gemakkelijk toe aan je gekozen advertentie. Zo kan je doelgroep bijvoorbeeld snel een offerte of informatiefolder opvragen. Met één druk op de knop geeft iemand aan dat hij/zij geïnteresseerd is in datgene wat jij aanbiedt. De gegevens worden automatisch vanuit iemands persoonlijke LinkedIn-profiel ingevuld. Welke gegevens dat zijn, bepaal je zelf. Bijvoorbeeld: voornaam, achternaam, bedrijfsnaam en emailadres. Zo wordt het voor de doelgroep wel heel makkelijk gemaakt om met jou in contact te komen.

Hoe maak ik een LinkedIn-advertentieplan?

Voordat je begint met je campagne opzetten is het een goed idee om een LinkedIn-advertentieplan op te stellen. Hierin neem je alle voorgaande vragen mee. Wat wil je bereiken, wie wil je aanspreken en op welke manier wil je dat doen? Welke thema’s wil je bespreken in je posts en wat heb je daarvoor nodig? Zet dit allemaal op papier. Zo maak je een goede start met je campagne en weet je wat je te doen staat. Vind je het lastig om zo’n plan te maken of weet je niet precies hoe je moet beginnen? Neem gerust contact met mij op en ik help je graag.

Campagneprestaties meten

Heb jij aan de hand van je plan een campagne opgezet? Heel goed! Dan is het nu tijd om de campagneprestaties te meten. In mijn volgende blog vertel ik hier meer over. Dus stay tuned!


Over de auteur: Julia Mijnster

Na haar studie Bedrijfscommunicatie aan de hogeschool Utrecht is Julia in april 2019 gestart als contentmarketeer bij BouwStijl Media, wat onderdeel is van Bouwkennis. Ze is de jongste van het team en houdt van schrijven voor zowel print als online. Daarnaast vindt zij het leuk om zich in te leven in de doelgroep door hen te interviewen om vervolgens sterke content te creëren in hun tone of voice.

Geef een reactie