Van one size fits all naar strakke maatpakken

Column – Praktisch alle marketingnieuwigheden komen momenteel voort uit de niet te stuiten digitalisering van onze wereld. Een van de nieuwe buzzwords in marketingland is marketing automation, dat erop gericht is om de dialoog met de klant te optimaliseren en de salesafdeling van je bedrijf hierop af te stemmen. Dat gebeurt door meer over de interesses en behoeftes van de individuele klant te weten te komen en hierop in te spelen op het meest gepaste moment.

De klantprofielen die met behulp van marketing automation worden opgebouwd halen hun info onder andere uit het zoekgedrag van de klant maar ook uit aanvullende gegevens die bekend zijn. Denk hierbij aan seminars en beurzen waar de klant zich voor opgeeft. Blijkt uit dit alles interesse voor een specifiek onderwerp? Lever de klant dan content over dit vraagstuk en help hem zo bij de uitdagingen die zijn pad kruisen.

Content is dus cruciaal bij marketing automation. Het is volgens  Shimon Ben Ayoun, een B2B-marketingexpert die ik hierover sprak, ‘de benzine waarop de motor van de marketing automation loopt’. De bouw is een sector waarin persoonlijk contact traditioneel van groot belang is voor sales. Toch kan marketing automation ook hier voor optimalisatie zorgen. Ben Ayoun noemde me als voorbeeld een aannemer in de wegenbouw die merkt dat een gemeenteambtenaar de zoekterm ‘doorstroming’ intikt. De aannemer kan er dan via automated marketing voor zorgen dat de betreffende ambtenaar snel info toegestuurd krijgt over dit onderwerp. Je versterkt zo de band met de prospect en vergroot de kans op een vervolggesprek. Bij marketing automation gaat het erom te blijven komen met relevante informatie en de koper te blijven voeden met de specifieke info waar hij op dat moment behoefte aan heeft. Je vergroot zo de kans op succesvolle sales leads.

Er wordt vaak wel te luchtig gedacht over marketing automation: wat software en wat extra taakjes voor het bestaande personeel en je bent er wel zo’n beetje. Maar pas op! Behalve de info die je salesafdeling gewend is te geven, moet je idealiter ook content brengen waar de klant op dat moment toevallig behoefte aan heeft. Dit is niet per se content die tot je core business behoort.

Stelt u zich het volgende voor. Een verffabrikant wil schilders die een eigen zaak beginnen aan zich binden. Veel van die schilders blijken behoefte te hebben aan informatie over boekhoudprogramma’s. Dan stuur je deze prospects idealiter informatie over boekhoudsoftware, ook al is verf je business. Om dit voor elkaar te krijgen moet je de juiste inhoudelijke types in huis hebben of inhuren. Je merk en verhaal moeten passen bij de content en het design, en dat alles moet weer kloppen met het salesproces en project management. Ga er maar aan staan. Wanneer deze aspecten niet optimaal op elkaar aansluiten, loop je de kans dat je investeringen negatief uitpakken. Marketing automation kan een enorme ‘boost’ aan sales leads geven, maar ‘bezint eer ge begint’ en onderschat de impact die het heeft op je organisatie niet.

 

BouwKennis KwartaalVisie:

Adjiedj Bakas is de vaste columnist van de BouwKennis KwartaalVisie, dé uitgave voor marketeers en beleidsmakers in de bouw. Op serieuze maar toegankelijke wijze laat dit blad 4 keer per jaar de bouwproductie en -conjunctuur de revue passeren zodat lezers in één oogopslag zien hoe de bouw ervoor staat. Daarnaast wordt elk nummer een actueel thema belicht. In editie 4 van 2015 staat marketing automation centraal. Deze marketingmethode springt in op de veranderende klantreis. Via slimme software wordt het online gedrag van (potentiële) klanten in kaart gebracht. Is de aanschaf van een marketing automation systeem dan de oplossing voor al uw uitdagingen?

Meer informatie


Over de auteur: Adjiedj Bakas

Adjiedj Bakas is Nederlands bekendste trendwatcher en auteur van gezaghebbende boeken als Megatrends Nederland (2005), het Engelstalige Megatrends Europe (2006), Leven Zonder Olie (samen met collegatrendwatcher Rob Creemers, 2007), De Staat van Morgen (2012), De Toekomst van Gezondheid (2012), The End of Privacy (2012) , Kapitalisme en Slowbalisering (2015) en Trends 2016 (2015). Hij oogst veel publiciteit in toonaangevende media in binnen- en buitenland. Volgens de pers is hij ‘prominent’ (Volkskrant), ‘prikkelend’ (Elsevier), ‘zijn tijd vooruit’ (Story), ‘optimistisch’ (CNN) en ‘word je blij van hem’ (BBC). Lezers van de BouwKennis KwartaalVisie kennen de scherpe pen van deze vaste columnist natuurlijk al langer. Zijn stukken prikkelen en boeien en zijn voorzien van humor en visie.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP