7 goede bouwvoornemens voor 2013

KlokDe status van de bouw-, vastgoed- en installatiesector en de vooruitzichten zijn bij iedereen bekend. Dus daarover schrijven wordt zo langzamerhand clichématig. En de kansen die er nog steeds in overvloed zijn ook.  Maar het klagen over de situatie heeft helaas nog steeds de overhand in plaats van  het werken aan de kansen die de mooie sector biedt.

Het zou toch mooi zijn als we voor 2013 met de volgende goede voornemens aan de slag zouden gaan:

  1. Klagen over de crisis is passé. De crisis is een feit. Vanaf nu wordt onze energie gestoken in ontwikkelen en benutten van kansen in plaats van  klagen over een situatie die door klagen toch niet veranderen gaat.
  2. We houden op te hopen op Den Haag. De reserves zijn op en uitzichten moeten we zelf creëren door innoveren, marktgerichtheid, doen ipv klagen, harder te lopen etc.
  3. We beseffen dat de markt niet wacht op producten en technieken, maar op oplossingen die inspelen op behoeften. We gaan ook communiceren over de behoeften van de markt in plaats van communiceren over hetgeen we aan producten en technieken maken. We worden dus klantgericht in plaats van product- / pandgericht.
  4. Duurzaamheid, BIM, ketenintegratie, partnership zijn zaken die als “licence to operate” kunnen worden bezien. Onze R&D- / innovatie-inspanningen zullen aangewend worden om zo snel mogelijk als bedrijf op deze zaken op hoog niveau te anticiperen.
  5. Personeel is key en het (kennis)niveau moet omhoog. De denk-, innovatie- en marketingcapaciteit moet uitgebreid worden. Tot op heden is het aandeel van technische doeners in onze organisatie te hoog, waardoor klantgerichtheid en de transitie naar anders bouwen (lean, BIM, ketenintegratie, concepten) veel te langzaam gaat.
  6. De renovatiemarkt wordt aangepakt met een aantal slimme concepten waarbij paybacktijd en realisatietijd minimaal moeten zijn en investeringsdrempels weggenomen worden. Een korte paybacktijd is aantoonbaar door de energiebesparing te kwantificeren. Een korte realisatietijd kan worden behaald door procesmatig met een aantal vaste partners concepten te ontwikkelen en continu door te voeren. En investeringsdrempels kunnen weggenomen worden door slimme samenwerkingsvormen aan te gaan met energiemaatschappijen.
  7. We gaan specialiseren. We gaan van Manus naar Meester (van manus in alles naar meester in iets). Door specialisatie worden we beter (slimmer & efficiënter) dan concullega’s, doorgronden we marktbehoeften beter, waardoor we uiteindelijk meer en rendabelere projecten gaan scoren.

 

Goede voornemens voor een nieuw jaar kunnen meestal rond de tweede week van januari al in de prullenmand. Maar langs deze weg wil ik iedere lezer toch ook attenderen op het gezegde rond goede voornemens en wel “de weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens” oftewel veel goede voornemens hebben zonder ze daadwerkelijk uit te voeren. En ik ben ervan overtuigd dat degenen die niet met meerdere van bovenstaande goede voornemens aan de slag gaan, daadwerkelijk met hun organisatie daar terecht komen, waaraan in het spreekwoord wordt gerefereerd. Dus aan de slag met de bouwvoornemens voor 2013 !


Over de auteur: Jan-Paul Schop

Jan-Paul Schop (1968) studeerde bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Na voltooiing van deze studie, is USP Marketing Consultancy opgericht tezamen met Ronald Provoost. USP is volledig toegelegd op de bouw-, installatie-, vastgoed- en woonbranche, is als onderzoeksbureau nummer 9 van Nederland en binnen het gekozen domein met afstand marktleider. In 2002 is Jan-Paul één van de drie oprichters van BouwKennis geweest, in 1997 medeoprichter van BauInfoConsult en in 2009 van Arch-Vision. Naast het aansturen van deze ondernemingen is Jan-Paul medebestuurslid van Stichting DaDa. Zijn hobby's zijn tennis, skiën, zwemmen en Feyenoord.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP