7 fouten die je beter niet kunt maken op LinkedIn

LinkedIn in de bouw haal jij eruit wat erin zitLinkedIn is tot nog toe, zonder twijfel, het grootste sociale netwerk in de bouw-, installatie en vastgoedsector.

Het biedt enorm veel mogelijkheden om je als individu of organisatie te profileren, kennis op te doen, vragen te stellen, personeel te vinden en op allerlei andere manieren te netwerken.

Haal jij eruit wat erin zit? Of maak je één of meer van onderstaande fouten die de effectiviteit van je profiel op LinkedIn verminderen?

1: Geen professionele foto gebruiken

In mijn vorige blog hier op BouwKennisBlog (Social media in de bouw: Hallo? Hallooo? Wie is daar?) schreef ik al over het belang van een heldere profilering op social media. Heel belangrijk onderdeel van die heldere profilering is een duidelijke foto.

Allereerst: profielen met foto worden op LinkedIn vele malen meer bekeken dan profielen zonder foto. ‘Zomaar een foto’ toevoegen aan je profiel op LinkedIn is echter geen aanrader.

Foute profielfoto LinkedInLinkedIn is een zakelijk netwerk. Bedrijven of personen zoeken hier naar nieuwe, betrouwbare zakelijke contacten. Werkgevers naar nieuwe, professionele medewerkers.

Foto’s waarop je onherkenbaar bent omdat je een groot glas bier voor je gezicht houdt misstaan op LinkedIn. Net als foto’s van je hond, je pasgeboren baby, je vakantie of die keer dat je het beste bommetje maakte in het zwembad.

Gebruik op LinkedIn een actuele, professionele en herkenbare portretfoto en bewaar al dat andere vooral voor Facebook.

2: De privacy settings negeren

Dat gezegd hebbende, check vooral ook even je privacy settings (via ‘Settings’ of ‘Instellingen’). LinkedIn is bedoeld om te netwerken. Als je iemand hebt gesproken op een beurs en die persoon wil jou na de beurs via LinkedIn toevoegen aan zijn netwerk is het wel zo prettig als hij jou ook kan vinden. En je complete profiel. Met foto. Stel je privacy settings dan ook zo in.

Vergeet ook niet je activity broadcasts aan te zetten, zodat je netwerk op de hoogte blijft van functiewijzigingen en andere veranderingen in je profiel.

Tegelijkertijd: ga je aan de slag met je profiel en heel veel wijzigingen doorvoeren? Zet je activity broadcasts dan even uit, zodat je je netwerk niet overspoeld met profiel-updates.

3: Geen eigen url creëren

De standaard url die LinkedIn aan je profiel koppelt is lang en bevat nietszeggende letters en cijfers (bijvoorbeeld http://nl.linkedin.com/pub/inge-sijpkens/22/48a/438).

Het is een kleine moeite deze url te customizen via ‘Edit profile’. Gebruik idealiter je voor- en achternaam. Zonder spaties, zonder hoofdletters (http://nl.linkedin.com/in/ingesijpkens). Dat is makkelijker te onthouden en staat veel professioneler, elke keer als je naar je profiel verwijst via een ander medium.

4: Geen aandacht besteden aan je headline en summary

Je profiel op LinkedIn is je persoonlijke online visitekaartje. Sterker nog, het is je complete CV. Hier kun je laten zien wat je kan, waar je verstand van hebt, wat je interesses zijn en wat je onderscheidt van anderen.

Bedenk goed, het eerste waar mensen naar kijken is je foto en je headline. Snel daarna komt de summary.

Besteed aandacht aan die elementen van je profiel. Zorg voor een goede, duidelijke omschrijving. Geef het ook een persoonlijk tintje en houd rekening met het gebruik van zoekwoorden, zodat je beter gevonden wordt.

5: Automatische uitnodigingen versturen

Verstuur geen automatische uitnodigingen op LinkedInIk snap best, we hebben het druk. Er zitten altijd te weinig uren in een dag en deadlines volgen elkaar in rap tempo op. Maar toch: neem even de moeite een persoonlijk bericht toe te voegen als je iemand uitnodigt voor je netwerk op LinkedIn.

Ja, LinkedIn plaatst voor jou al een automatisch uitnodigingsbericht dat je met één druk op de knop kunt versturen, maar doe dat niet!

Je zakelijke netwerk is daarvoor echt te waardevol. Iedereen verdient dat beetje extra aandacht dat je stopt in een kort persoonlijk berichtje met het waarom van het versturen van je uitnodiging.

6: Je status updates niet gebruiken

Ook ik zie het regelmatig gebeuren. LinkedIn profielen die plotseling helemaal tot leven komen als een van mijn contacten op zoek is naar een nieuwe baan. Ineens wordt energie gestoken de ‘Summary’, de ‘Experience’ en het verkrijgen van nieuwe contacten. En ineens ontvang ik dagelijks nieuwe updates van die persoon.

Is het niet veel socialer en effectiever om je netwerk continu warm te houden? Gebruik LinkedIn waarvoor het gemaakt is: zakelijk netwerken (met de nadruk op zakelijk, uitslagen van voetbalwedstrijden lees ik liever op Twitter). Deel kennis en informatie die voor je netwerk interessant is. Op regelmatige basis. En reageer af en toe ook eens op een update van iemand anders.

7: Geen Company Page aanmaken

LinkedIn is niet alleen een mooie plek om je als professional te profileren. Het is ook een hele mooie plek om je als bedrijf te profileren.

Want zodra medewerkers in hun profiel aangeven waar ze werkzaam zijn (of waren), bestaat je bedrijf op LinkedIn. Als je geen Company Page hebt aangemaakt leidt dat nergens toe. Heb je wel een Company Page, dan is elke ‘bezoeker’ van een persoonlijk profiel van een van je medewerkers slechts één klik (op je logo) verwijderd van je Company Page.

Maak vooral een Company Page aan. Allereerst om te voorkomen dat iemand anders dat (per ongeluk) voor je doet en jij er dan niet bij kunt omdat je de wachtwoorden niet hebt. Maar maak er ook een aan, omdat je met die Company Page:

  • beter vindbaar wordt,
  • je producten en diensten optimaal kunt profileren,
  • een groot bereik kunt realiseren,
  • je doelgroep heel gericht kunt benaderen,
  • beschikt over uitgebreide statistieken van je volgers en activiteiten.

 

Meer tips voor LinkedIn? Voeg ze vooral toe via een reactie op dit artikel!


Over de auteur: Inge Sijpkens

Sinds 2009 werk ik met heel veel plezier als zelfstandig communicatieadviseur en tekstschrijver voor de bouw-, installatie- en vastgoedbranche. Ik help organisaties om hun onderscheidend vermogen helder naar voren te brengen, online beter vindbaar te worden en langdurige en waardevolle relaties op te bouwen met opdrachtgevers. Het doel: meer tevreden klanten, een blijvend succesvolle organisatie. In 2014 schreef ik samen met Sascha Murk het boek Online marketing in de bouw: een compleet stappenplan met tientallen voorbeelden uit de branche. In 2011 schreef ik samen met Marjet Rutten het boek Van weerstand naar transparant, over het nut en het gebruik van internet en social media in de bouw.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP