6 belangrijke eigenschappen van leidinggevenden volgens jongeren

Leidinggevend Nederland krijgt een ruime voldoende van jongeren. Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 1.000 Nederlandse jongeren tussen de 15 en 27 jaar dat Motivaction uitvoerde in opdracht van YoungCapital. Maar is een ruime voldoende wel genoeg binnen deze schaarse arbeidsmarkt in de bouw? En hoe krik je dit cijfer op? In dit blog lees je belangrijke tips voor een leidinggevende in de ogen van jongeren.
Leidinggevenden hebben een sleutelrol

Gemiddeld geven Nederlandse jongeren hun directe leidinggevende een 7,2 als rapportcijfer. Volgens onderzoeker Jorn Lingsma van Motivaction is dat maar goed ook. “Maar liefst 84% van de jongeren geeft aan dat hun leidinggevende grote invloed heeft op hun werkgeluk. Daarmee hebben ze een absolute sleutelrol bij het behoud van jongeren in hun organisatie.”

Goede leidinggevenden scheppen zekerheid

Wil je jongeren langer bij je houden, dan zijn goede leidinggevenden uiterst onmisbaar. Maar wat maakt een leidinggevende nu goed? We vroegen jongeren welke eigenschappen zij belangrijk vinden in hun directe leidinggevende. Waardering tonen staat met 82% hoog in het vaandel bij jongeren. Ook afspraken nakomen (72%) en vertrouwen tonen (69%) zijn belangrijke eigenschappen in de ogen van jongeren.

Hoogleraar organisatiepsychologie prof. dr. Astrid Homan vermoedt dat de behoefte aan waardering voornamelijk te maken heeft met verlangen naar zekerheid. “Jongeren hebben meer met onzekerheid op het werk te maken dan andere groepen. Ze hebben bijna nooit een vast contract. Als jouw manager waardering toont, laat hij of zij zien dat je waarschijnlijk langer mag blijven. Het gaat ook om bevestiging: je doet het kennelijk goed. Dat betekent dat je in de toekomst wel werk zult hebben, hier of elders.”

Homan vervolgt: “De hele top zes is te linken aan zekerheid. Als je leidinggevende afspraken niet nakomt en niet eerlijk is, kun je nergens op rekenen. Met een manager die jou niet vertrouwt, kom je niet ver in een bedrijf. Is je manager niet toegankelijk, dan kun je nergens terecht. Geeft-ie geen feedback, dan weet je niet hoe je ervoor staat.”

Waar ligt ruimte voor verbetering?

Even terug naar de score van leidinggevend Nederland. Een 7,2 is natuurlijk lang niet zo slecht, maar laat ook ruimte voor verbetering. Lingsma onderzocht op welke terreinen de meeste winst te behalen valt. “Ik heb gekeken welke factoren jongeren noemen als belangrijk en hoe managers hierop scoren. Scoren managers laag, maar vinden jongeren de eigenschap wel belangrijk, dan zit daar de winst.”

Lingsma vervolgt: “Daarnaast heb ik gekeken naar factoren die jongeren niet noemen, maar die wel van grote invloed blijken te zijn op het werkgeluk en de beoordeling van de leidinggevende. Zo ontdekte ik in totaal vijf eigenschappen die voor verbetering vatbaar zijn.” Hier zit de winst: luisteren, stress voorkomen, op een prettige manier feedback geven, jongeren betrekken bij besluiten en talenten stimuleren.”

Erkenning is het sleutelwoord

Neem je als leidinggevende geen genoegen met een zeventje? Dan lijkt ‘erkenning’ het sleutelwoord te zijn. Jongeren willen gezien, gehoord en gewaardeerd worden. Ze willen weten dat ze de moeite waard zijn om mee te werken. Daarnaast willen ze dat je afspraken nakomt en altijd eerlijk bent tegen ze. Met erkenning geef je ze niet alleen de zekerheid die ze nodig hebben, je sterkt ze ook in hun identiteit. Dat is belangrijk, want hun identiteit zijn jongeren nog volop aan het ontdekken.


Over de auteur: Lucas Koren

Lucas is vierdejaars student Commerciële Economie aan de Hogeschool Leiden. Hij werkt momenteel als Digital PR medewerker bij YoungCapital. Lucas schrijft over alles wat te maken heeft met werken. Van tips voor leidinggevenden tot een growth mindset stimuleren op de werkvloer.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP