46.000 kansen!

Toen ik dit artikel schreef, had ik eigenlijk de laatste hand moeten leggen aan de managementsamenvatting van het nieuwe BouwKennis Jaarrapport. De laatste puntjes op de i, de laatste 1% om er voor te zorgen dat de kopij helemaal naar mijn zin is.

Op de redactie geldt echter de regel om artikelen die bijna af zijn even te laten liggen – als de tijd er is natuurlijk). Even laten sudderen en ze de volgende dag met een frisse blik inkoppen/afronden/in knallen. Dat is vaak slim en zorgt vaak voor net iets betere artikelen.

 

Het st14 Cruyffuk liet me echter maar niet los. In de managementsamenvatting worden de dertien hoofdstukken van het rapport op een aantal punten met elkaar in verband gebracht. Ook worden een aantal opvallende uitkomsten besproken. De ‘tweestrijd’ die hier uit voortkomt is inspirerend.

Natuurlijk is er het juk van de huidige economische situatie. De verwachte economische groei voor de komende jaren is teleurstellend. Investeringen in vastgoed, en dus de bouwsector, hebben daar nog jaren last van. De woningnieuwbouw laat maar geen herstel zien en ook de utiliteitsnieuwbouw heeft het de komende jaren moeilijk. Vooral voor de laatstgenoemde sector geldt dat er meer speelt dan alleen laagconjunctuur. Er is sprake van structurele leegstand en een sterk veranderd speelveld.

We hebben te maken met dalende omzet en krimpende orderportefeuilles. Gevolg: de keten ervaart een enorme concurrentiedruk en verwacht dat deze druk op gaat lopen.

Nee, het is geen feestje. Het rapport is jammer genoeg doorspekt met de gevolgen van de crisis. En ook u leest het nieuws. Soms vallen er mooie bedrijven die jaren hebben bestaan om. Dat is simpelweg verschrikkelijk.

Aan de andere kant geeft het rapport mij ook een enorme energieboost. Want tussen alle regels door zie ik bij vlagen de enorme urgentie om te veranderen. Gedragen door economische tegenslag en maatschappelijke vraagstukken gaat het gas op verandering. Uiteraard niet bij alle ondervraagde respondenten. En ook niet op alle vlakken scoort de bouw een voldoende. Het reduceren van faalkosten blijkt nog altijd lastig. Dit geldt ook voor daadwerkelijk duurzaam bouwen. Het gefaseerde bouwproces zit de keten echt in de weg.

Maar de bouwketen is duidelijk op zoek naar oplossingen. Marktpartijen zijn nog meer op zoek naar grotere marges en manieren om zich te onderscheiden van de concurrentie. Dit blijkt het meest direct uit de uitkomsten van de volgende stelling: ‘Staat uw organisatie door de huidige economische situatie meer of minder open voor innovaties dan enkele jaren geleden?

Gemiddeld zegt maar liefst 30% van de architecten, hoofdaannemers B&U, installateurs, klusbedrijven en onderaannemers meer open te staan voor innovaties. 30% ja! Kort door de bocht: dat zijn zo’n 46.000 bedrijven die momenteel eerder dan anders bereid zijn om iets nieuws te proberen. 46.000 bedrijven die eerder geneigd zijn om uw nieuwe product of dienst aan te schaffen!

Uiteraard heeft u wel te maken met de bouwsector. Zeker nu geldt dat men niet over één nacht ijs gaat. Uit het rapport blijkt namelijk ook duidelijk dat bedrijven ook voor zekerheid gaan. Geld verspillen aan nieuwe methoden en producten die in de praktijk niet goed werken is geen optie.

Dit is natuurlijk niet erg. U moet simpelweg alle zeilen bijzetten om die onzekerheid weg te nemen. Voorlichting, voorbeeldprojecten en uitgebreide mogelijkheden om te testen. En als partijen moeite hebben om de eigen afnemers te overtuigen van innovaties, dan helpt u ze daarbij. Profiteer hierbij van uw kracht als A-merk of verleid juist als prijsvechter.

De marketing moet natuurlijk op orde zijn.  Inzicht in uw markt en de belangrijkste trends en ontwikkelingen zijn hierbij essentieel. Alleen dan weet u welke USP’s uw afnemers aanspreken.

De crisis biedt ook kansen, “Elk nadeel heb immers zijn voordeel”. Dat is Cruyffiaans en flauw natuurlijk. Maar toch,“soms moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt.” En “de bal moet minimaal tussen die twee palen.”

U heeft 46.000 kansen. Nu nog scoren.


Over de auteur: Remco Tuns

Remco Tuns is afgestudeerd communicatiedeskundige, gespecialiseerd in corporate magazines voor de B2B-markt. Hij is hoofdredacteur van de BouwKennis KwartaalVisie en Contentmanager bij contentmarketingbureau BouwStijl Media.

Geef een reactie