1e klas reizen in die online trein? Regel dan je basis goed in 4 stappen

train tracksSteeds meer B2B bedrijven erkennen dat een online professionele aanwezigheid, zichtbaarheid en vindbaarheid noodzakelijk zijn. Maar hoe begin je nou goed aan die kansrijke online reis?

In ieder geval door open te staan voor verandering. Want veel van jouw (potentiële) klanten zoeken inmiddels online naar die passende oplossing voor hun probleem. Dat betekent dus dat de voorselectie online gedaan wordt, nog voordat het eerste ‘merkbare’ contact met jou wordt gelegd. En tijdens die voorselectie wil je natuurlijk wel mee mogen blijven doen…

Met een instelling ‘we doen het toch al jaren zo?’ mis je die hogesnelheidstrein gegarandeerd. Je ervaart misschien veel weerstand in de organisatie, maar dat mag je niet tegenhouden om toch gewoon op die razende trein te springen! Laat je daarbij niet overdonderen door de snelheid en hoeveelheid van online kansen en mogelijkheden die je continu om je oren vliegen, maar focus op het belangrijkste:

1. Waar en hoe oriënteert mijn ideale klant zich online tijdens het koopproces
2. en ben ik daar dus ook professioneel vindbaar en aanwezig met relevante en actuele informatie?

Dat klinkt misschien net iets eenvoudiger dan het in de praktijk is. Maar onmogelijk is het zeker niet. Het helpt je in ieder geval enorm als je de basis op orde krijgt. Om overzicht te kunnen houden en gestructureerd en gericht te bouwen kun je vier basisstappen volgen.

Deze 4 basisstappen komen uitgebreid aan de orde tijdens de (gratis) kennissessie van Kendeon.

quote

De 4 tussenstations

1. Kennisleiderschap helder krijgen
‘Gewoon beginnen’ hoor ik vaak. En dat klopt ergens ook wel. Want niets doen is echt geen optie meer, want dan mag je op een gegeven moment dus gewoon niet meer meedoen. Maar nog beter zou het zijn als je precies weet wat je online wilt bereiken. En zo houvast hebt om structureel te bouwen aan het uitdragen van jouw bedrijfsDNA, overtuiging en expertise. En juist dat waarmee je de problemen van jouw klanten oplost. Als je dus helder maakt waarom mensen juist wel of niet bij jou moeten zijn. Zodat die journalist jou raadpleegt als het gaat over dat onderwerp voor het volgende 20.00 uur journaal. Zodat jij gebeld of gemaild wordt als iemand meer wil weten, omdat anderen jou aanbevelen als de expert op dat gebied.

Ofwel, rondom welk onderwerp wil jij bekend staan? Dat is je uitgangspunt, houvast en richting voor de komende jaren. Alles wat je zegt, doet en bewijst is te herleiden tot datgene waarover jij bekend wil staan. Jouw kennisleiderschap. Waarmee je de aandacht gaat verdienen.

2. Professionele online aanwezigheid bouwen
Professionele online aanwezigheid gaat veel verder dan ‘een mooie website hebben’. We beginnen vaak al verkeerd. ‘Wat vind ik mooi? Wat wil ik vertellen?’ Nee, jouw ideale bezoeker moet je uitgangspunt zijn in alles dat je doet rondom jouw plek in het online weiland. Wat zijn dus de wensen en eisen van je bezoekers? Wat verwachten ze te vinden en wat irriteert hen juist? Dat bepaalt de functionaliteiten, gebruiksvriendelijkheid en structuur van jouw online omgeving. Het geheim zit ‘m daarbij in een slimme combinatie van techniek en ontwerp, zodat jouw ideale klant zich optimaal thuis voelt in jouw online omgeving.

3. Makkelijk gevonden worden door jouw ideale klanten
Hoe zorg je nou dat die ideale klant überhaupt landt op jouw online omgeving? Als het gaat om gevonden worden, dan heb je natuurlijk één hele grote vriend; Google. Want daar starten de meeste (ook zakelijke) zoektochten. En Google zorgt ervoor dat ze jouw station passeren of aandoen. Die ‘vriend’ is wel nogal wispelturig en laat nooit echt het achterste van z’n tong zien. Maar toch genoeg om ‘m voor jouw bedrijf zeer effectief in te zetten. Zonder veel aannames te doen, want bijna alles is te meten. Zoekmachineoptimalisatie, organisch (gratis) of betaald gevonden worden, het is een hele puzzel. Maar wel een erg belangrijke. Want uiteindelijk gaat het om het generen van business toch?

4. Business halen uit je online inspanningen

Online business genereren verschilt in de basis niet eens zo gek veel van offline zaken doen. Het draait allemaal om relevantie namelijk. Online wordt dat nog meer beloond dan offline trouwens. Waar de traditionele salestijger die koste wat kost wil scoren steeds meer terrein verliest, wint de slimme, innoverende verkoper die meegroeit en slim gebruik maakt van de talrijke nieuwe online mogelijkheden. Passend bij het veranderde zoekgedrag van zijn of haar ideale klanten. Tools slim inzetten als ‘luistervink’, social media gebruiken om klanten oprecht te helpen, het zijn maar enkele voorbeelden hoe je online business kunt genereren.

Online autoriteit en kennisleiderschap bereik je dus door:

– een juiste online aanwezigheid: een professionele basis, uitstraling en boodschap
– online zichtbaarheid: de juiste kennis via de juiste kanalen op het juiste moment delen
– gevonden worden: relevante informatie via zoekresultaten van zoekmachines
– online kansen grijpen: business genereren door te profiteren van talrijke online mogelijkheden

snelheid

Spring je ook op die online trein?

Misschien is deze interessante kennissessie wel iets voor je. Bovengenoemde tussenstations komen dankzij 4 specialisten uitgebreid aan de orde.

Volg de sessie nu kosteloos; vraag aan mij de code voor gratis inschrijving!

Graag tot ziens!


Over de auteur: Marlene Dekkers

Marlene Dekkers helpt ondernemers en marketeers in de B2B (bouw, techniek en industrie) met het verleggen van het accent naar nieuwe marketing met haar bedrijf Marketing Accent. Door vanuit het DNA de passie van mensen en bedrijven voor het voetlicht te brengen, helpt zij hen met strategie en tactiek bij het bouwen aan hun online expertpositie en meer rendement. Ook helpt zij medewerkers online kennis te delen in de vorm van diverse workshops. Marlene is Registered Digital Marketeer en won de Award Digital Marketing Professional 2013 (publieksprijs). Daarnaast is zij spreker, trainer en docent. Je kunt haar vinden via www.marketingaccent.nl, volgen op @marketingaccent en mailen via marlene@marketingaccent.nl

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP