Column: Daadkrachtig met data

Big data was één van de buzzwoorden die een aantal jaar geleden de ronde deed. En het klopte. Data zijn big geworden. Negentig procent van alle data in de wereld is de afgelopen twee jaar gegenereerd. Over twee jaar zeggen we vast precies hetzelfde. We krijgen namelijk steeds meer handigheid in het vastleggen van data. In de bouw is BIM de standaard geworden. Ieder apparaat is aan het Internet of Things verbonden. En al onze online kliks en offline bewegingen zijn te volgen. Geen wonder dat bij veel mensen de handen jeuken om die data ook werkelijk te gelde te maken. Zie daar de opmars van business
intelligence en de slimme manieren om chocola te maken van al die data.

Wil je als bedrijf echt iets met data doen, dan zal iedereen eraan moeten geloven. De datarevolutie is overal. Business intelligence is niet langer het exclusieve werkterrein van de IT-specialist. Ook, of misschien juíst de digibeten onder ons zullen met steeds meer plezier naar data gaan grijpen. Dankzij data kun je pas echt goed op de behoefte van je klanten inspelen. Je begrijpt ze beter door wat hun data je vertellen. Daardoor kun je sneller leveren en kleinere voorraden aanhouden. Precies wat een gigant als Amazon doet.

De komende jaren zal business intelligence nog een tandje slimmer worden. Kunstmatige intelligentie, machine learning, neemt een vlucht en maakt het mogelijk databronnen te combineren en inzichten naar boven te halen die voorheen onopgemerkt bleven. Terecht om daar enthousiast over te zijn. Maar niet alles wat mogelijk is moeten we ook willen. Wie achteloos klantgegevens en gebruikersinformatie combineert zal ongenadig worden teruggefloten door de AVG, privacywaakhonden en door klanten zelf. Misbruik en ongeoorloofde conclusies liggen op de loer. Cyberaanvallen zijn een andere reden waarom klanten steeds vaker huiverig zijn om hun data op platforms achter te laten. Ieder bedrijf, klein of groot, zal moeten aantonen dat het zijn data security op orde heeft en dat alle kieren en gaten goed gedicht zijn.

Zorgvuldig te werk gaan dus. Maar dan geeft die datarevolutie jou die wonderbaarlijke toverbril om mee naar de wereld te kijken. Elk probleem kun je afpellen en ontleden tot een datavraagstuk. Elke oplossing kun je, theoretisch althans, in de data terug zien. Data, concreet en feitelijk als ze zijn, dwingen je op een heel gefocuste manier naar een vraagstuk te kijken. Elk knelpunt, elke uitdaging is een intrigerende puzzel om op te lossen en data helpen je daarbij. Met data kun je
een spannend verhaal vertellen. Met handige visualisatietools kun je de inzichten en onderbouwde oplossingen in beeld brengen. Zo kun je business intelligence inzetten voor een verhaal dat de hele organisatie in beweging brengt. De big data professionals van de toekomst kunnen wel eens heel belangrijk gaan worden.


Over de auteur: Freija van Duijne

Freija van Duijne is Toekomstverkenner en futuroloog. Van 2005 tot en met 2016 heeft ze als toekomstverkenner bij diverse overheidsorganisaties gewerkt. Daarna is ze verder gegaan als zelfstandig adviseur.

Geef een reactie