18 goede voornemens voor je CO2 voetafdruk

Hoe heb jij Oud-en-Nieuw gevierd? Lekker naar een oudejaarsconference gekeken? Of bij vrienden op bezoek, spelletjes doen? Waarschijnlijk zijn op een gegeven moment de goede voornemens te sprake gekomen. Tenminste bij mij is dat altijd wel het geval. We bespreken welke dingen we hadden gehoopt, zijn gebeurd, liefst zo snel mogelijk willen vergeten in/van het afgelopen jaar. En daarna wat we hopen, verwachten en willen voor/in het nieuwe jaar.

Waarschijnlijk heb je het onder het eten van oliebollen niet gehad over de CO2 voetafdruk van het bedrijf. Niet zo’n heel sexy onderwerp. Maar ook in 2018 is dit een belangrijk onderwerp. Zeker als je gecertificeerd bent voor de CO2 prestatieladder, maar ik geloof dat het voor alle bedrijven essentieel is om hier inzicht in te hebben. Je CO2 voetafdruk is namelijk gerelateerd aan het brandstof en energieverbruik en dus: breng je de CO2 uitstoot naar beneden, dan ook je kosten en andersom.

18 goed voornemens voor 2018

Nou kan je goede voornemens hebben tot je een ons weegt, maar waarschijnlijk val je geen kilo af… Toch zijn goede voornemens belangrijk. Je weet dat het beter kan en wil dat het beter wordt. Alleen je voornemen en het nog doen ook, dat zijn twee verschillende dingen. Daarom heb ik niet alleen 18 goede voornemens voor je voor ’18, maar is het eigenlijk gewoon een stappenplan waarmee je doelmatig kunt werken aan het verlagen van je CO2 voetafdruk!

  1. Bepaal waarom het belangrijk is om de CO2 voetafdruk te weten*
  2. Maak je CO2 voetafdruk inzichtelijk
  3. Zet de CO2 voetafdruk af tegen het aantal medewerkers, het aantal gewerkte uren, de omzet, de winst, het productievolume, het aantal kilometers, het aantal stuks goederen, het aantal… nou ja, je snapt het: parameters die voor jullie bedrijf belangrijk zijn.
  4. Bepaal de meest relevante parameters.
  5. Bepaal waarom je wilt dat de CO2 voetafdruk daalt
  6. Bepaal met hoeveel % en hoeveel ton je wilt dat de CO2 voetafdruk daalt (per parameter) in 2018
  7. Bepaal met hoeveel % en hoeveel ton de CO2 voetafdruk dan per kwartaal en per maand moet dalen
  8. Bepaal in welke bedrijfsonderdelen de CO2 voetafdruk moet dalen
  9. Bepaal met hoeveel % en hoeveel ton de CO2 voetafdruk per maand, kwartaal en jaar in welk bedrijfsonderdeel moet dalen
  10. Onderzoek welke mogelijkheden je hebt om de CO2 voetafdruk te laten dalen, bijvoorbeeld:
    1. met de maatregelenlijst van de CO2 prestatieladder
    2. met de erkende maatregelenlijst voor kantoren van RVO
    3. of grasduin eens in maatregelenlijsten van andere sectoren op Infomil
    4. door hier eens te kijken naar 50 manieren om de CO2 uitstoot van je wagenpark te verminderen
    5. door gewoon te googelen op CO2 voetafdruk verminderen
  11. Overleg eens met collega’s over het verminderen van de voetafdruk, ze hebben waarschijnlijk hele goede ideeën
  12. Verzamel een groep van ambassadeurs over dit onderwerp, binnen het bedrijf
  13. Kies samen met de ambassadeurs een top vijf van maatregelen om uit te voeren: die het beste passen bij waarom je wilt dat de CO2 voetafdruk daalt en die het makkelijkste/goedkoopste/snelste bijdragen aan het bereiken van de doelstelling
  14. Doe een onderzoek in het bedrijf om te zien hoe je collega’s deze maatregelen beoordelen
  15. Maak een plan hoe je de maatregelen gaat implementeren
  16. Zet je plan in werking
  17. Monitor de voortgang: daalt de CO2 uitstoot door de maatregelen? Grijp in daar waar nodig
  18. Vier het succes van een lagere CO2 voetafdruk!

*) En voor alles geldt: voor zover het nog niet gebeurt natuurlijk.

Hoeveel % daalt jullie CO2 voetafdruk in 2018?


Over de auteur: Elske van de Fliert

ir. Elske van de Fliert is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit. Zij ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten. Elske weet dit onderwerp pragmatisch en creatief tastbaar te maken. Met haar technische achtergrond dringt zet tot de kern van de zaak door als het gaat om technologische ontwikkelingen. Met haar ervaring bij overheden en bedrijven weet ze op elk niveau de goede snaar te raken. Elske heeft een checklist ontwikkeld om het brandstofverbruik te monitoren: https://www.zero-e.nl/gratis/6-punts-checklist-voor-meten-van-brandstofbesparing/

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP