12 tips die je als bouwmarketeer niet mag missen

duurzaam ondernemen, mobiliteit, groener rijden

Het is al weer anderhalf jaar geleden dat ik begon te bloggen op dit platform. Ik hoop dat ik je in die anderhalf jaar heb kunnen voorzien van relevante tips en informatie over groener, schoner en slimmer rijden – en hoe je dat als bouwmarketeer in de marketing en sales in kunt zetten.

Als je vragen hebt, of interessante thema’s voor een nieuw artikel, dan hoor ik dat altijd graag. Maar voor nu heb ik een samenvatting voor je van de twaalf tips die je als bouwmarketeer niet mag missen.

  1. Als je duurzaamheid uit wilt stralen, dan moet dat in de hele organisatie te zien zijn. Van het energie-passieve huis dat je oplevert, tot de bus waar je mee komt voorrijden.
  2. Je kunt het niet meer alleen. Of je nou optimaliseert in de keten en zo voor je klant een besparing realiseert of samen met de leverancier een optimalisatie doorvoert. Of dat je met collega’s bedenkt hoe de mobiliteit een stuk efficiënter kan en daarvoor een succesvolle communicatiecampagne opzet.
  3. Bij het terugdringen van de CO2 uitstoot zijn je collega’s waarschijnlijk niet gevoelig voor het milieuargument. En om eerlijk te zijn degene die je verhaal op LinkedIn leest waarschijnlijk ook niet. Maar wel voor dat je de wereld een stukje mooier wilt maken, dat je sterk aan de klantwens tegemoet komt en dat je kosten bespaart.
  4. Maak in de afweging van wat je doet om de CO2 te reduceren, ook de zichtbaarheid van de maatregel een onderwerp.
  5. Heb als bouwmarketeer regelmatig overleg met de KAM/MVO manager: welke mooie successen zijn er onlangs behaald door bezig te zijn met CO2 reductie, kwaliteitsverbetering en veiligheid?
  6. BIM heeft een heleboel voordelen als het gaat om het verminderen van mobiliteit en het slim omgaan met grondstoffen, gebruik dat in de communicatie.
  7. Werk eens samen met concurrenten uit de branche. Wederom kan je daarover waarschijnlijk in gesprek met je KAM/MVO manager, want de kans is groot dat hij/zij in een CO2 reductiewerkgroep met branchegenoten zit. Samen kan je projecten aan op het gebied van communicatie die misschien alleen net even een stap te ver zijn.
  8. Communiceer regelmatig over de vorderingen die jullie maken op het gebied van brandstofreductie, CO2 uitstoot verminderen en slimmer reizen.
  9. Neem hoe je omgaat met duurzaamheid mee in je marketingbeleid. Wat zeg je er wel over, wat zeg je er niet over, wanneer noem je iets een succes, wat is jullie definitie van duurzaamheid?
  10. Communicatie hoeft niet alleen extern gericht te zijn. Ben jij degene die collega’s misschien met elkaar laat communiceren? Over successen die binnen projecten behaald zijn? Over duurzame innovaties die jullie hebben toegepaste? En heb je daardoor weer een mooi verhaal om als content te gebruiken voor de marketing?
  11. ‘Duurzaam’ is nog steeds een populair onderwerp. En het wordt alsmaar belangrijker. Dus communiceer er over, altijd. Laat alle medewerkers erover communiceren, iedereen. En doe dat overal, op de website, op de brochure, in de offerte, op de LinkedIn pagina of waar je ook maar te vinden bent.
  12. En organiseer eens een campagne: bijvoorbeeld een Fiets naar je werk dag of een dagje collectief thuiswerken. Er kan over weinig meer leuk gecommuniceerd worden!

 

Voldoende inspiratie, of heb je nog vragen? Heb je een tip voor ons? Laat het hieronder weten!


Over de auteur: Elske van de Fliert

ir. Elske van de Fliert is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit. Zij ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten. Elske weet dit onderwerp pragmatisch en creatief tastbaar te maken. Met haar technische achtergrond dringt zet tot de kern van de zaak door als het gaat om technologische ontwikkelingen. Met haar ervaring bij overheden en bedrijven weet ze op elk niveau de goede snaar te raken. Elske heeft een checklist ontwikkeld om het brandstofverbruik te monitoren: https://www.zero-e.nl/gratis/6-punts-checklist-voor-meten-van-brandstofbesparing/

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP