100% anders

duurzaamheid

Rens de Jong schreef een, in mijn ogen, briljante metafoor met een muur. Een muur waar we met z’n allen hard op afrijden. Terwijl ik het las dacht ik: waar gaat dit heen? En: dit herken ik, zo gaat het ook met duurzaamheid. En ja, daar ging het over! Als je het stuk nog niet gelezen hebt, doe het dan zeker even!

Hij roept op om 100% actie te ondernemen. Lijkt me een uitstekend idee. Vanaf morgen dus 2.000 woningen van het gas af. Maar ook het eigen wagenpark en de mobiliteit mag wat mij betreft 100% anders. Maar wat doe je dan? Nou dit dus:

  • Alle leaseauto’s die minder dan 40.000 km per jaar rijden vanaf nu elektrisch – en natuurlijk 100% groene stroom uit water, wind of zon.
  • Alle bestelbussen gaan op groengas of als het kan elektrisch.
  • Alle vrachtwagens gaan op LNG of als het kan elektrisch.
  • Alle nog niet te vervangen diesels op 100% HVO.
  • Alle medewerkers die tot 5 kilometer weg wonen krijgen een fiets. De kilometervergoeding mag afgeschaft.
  • Alle medewerkers die 5-15 kilometer weg wonen krijgen een elektrische fiets. De kilometervergoeding mag afgeschaft.
  • Alle medewerkers die verder weg wonen, maar toch willen fietsen, krijgen een (elektrische) fiets.
  • Iedereen krijgt een OV jaarkaart, ook de leaserijders.
  • Is de reis met max. 20% meer reistijd te doen dan met de auto, met het OV, dan wordt het gedaan met het OV.
  • Verhuizen is enkel naar een OV vriendelijke locatie of er wordt (eventueel met de buren) een pendeldienst opgezet.
  • En voor parkeerplekken op de nieuwe locatie hoef je niet te zorgen.
  • Voor de huidige locatie wordt een pendeldienst opgezet als het OV niet toereikend is. Die pendeldienst is natuurlijk met een elektrische/groengas bestelbus en als chauffeur iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt.
  • Mensen die niet strikt noodzakelijk op locatie hoeven zijn en wel met de eigen auto komen, wordt gevraagd minimaal 20% van de tijd thuis of in de buurt van thuis op een flexplek te werken.
  • Interne vergaderingen worden alleen nog online gedaan, tenzij iedereen naar de locatie kan lopen of fietsen.
  • Externe, reguliere projectvergaderingen, waarbij mensen elkaar al kennen, worden 50% van de tijd online gedaan, tenzij iedereen naar de locatie kan lopen of fietsen.
  • Gesprekken met leveranciers worden 50% van de tijd online gedaan, tenzij iedereen naar de locatie kan lopen of fietsen.
  • Binnen een jaar regel je de eerste waterstofauto, -vrachtwagen of -bestelbus.
  • Nooit meer rijden twee mensen naar dezelfde locatie rond hetzelfde tijdstip, zonder met elkaar mee te rijden.
  • Alle medewerkers worden gemonitord op hoe zuinig ze rijden, ze worden constant voorzien van informatie over hoe ze het beter kunnen doen en er is een beloningsbeleid voor degenen die steeds blijven verbeteren.
  • Alle leveranciers wordt gevraagd naar hun duurzaamheidsbeleid.
  • In de keuze voor een leverancier staat dat duurzaamheidsbeleid voorop.
  • Transporteurs worden uitgedaagd met slimmere logistieke oplossingen te komen.

 

“Maar dit is ingewikkeld en niet leuk en ik hoor mijn collega’s nu al klagen!”, denk je misschien. Ja, dat klopt. Dit is in sommige opzichten ook ingewikkeld. En een heleboel dingen zijn helemaal niet leuk. En ja, je collega’s zullen wel klagen. Maar daar zijn oplossingen voor. Door je collega’s tijdig in het proces te betrekken bijvoorbeeld. Maar denk nog eens even aan die muur. Die is ook niet leuk. Sterker nog, die is dodelijk…

Doen jullie dit allemaal al? Hulde! Nog niet? Waarom niet?

 

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Over de auteur: Elske van de Fliert

ir. Elske van de Fliert is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit. Zij ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten. Elske weet dit onderwerp pragmatisch en creatief tastbaar te maken. Met haar technische achtergrond dringt zet tot de kern van de zaak door als het gaat om technologische ontwikkelingen. Met haar ervaring bij overheden en bedrijven weet ze op elk niveau de goede snaar te raken. Elske heeft een checklist ontwikkeld om het brandstofverbruik te monitoren: https://www.zero-e.nl/gratis/6-punts-checklist-voor-meten-van-brandstofbesparing/

Geef een reactie