Verdienmodellen zijn niet meer wat ze ooit geweest zijn

Doe het goed of doe het niet!Uitvinders van nieuwe verdienmodellen worden altijd voor gek versleten. Albert Heijn die de Amerikaanse supermarkt naar Nederland bracht. Tony Hsieh die schoenen online ging verkopen. Steve Jobs die met iTunes de muziekindustrie naar zijn hand zette. Geen van deze heren is er echter bepaald armer op geworden. Ook bescheidener initiatieven, zoals “waardering achteraf” waar Martijn Aslander al een tijdje de kar van trekt, blijken hun eigen publiek te trekken. Voor wie het nog niet doorhad: de wereld is fundamenteel aan het veranderen….

Systeemcrisis

In “Dit is GEEN economische crisis!” heb ik onbetwistbaar aangetoond dat we volop in een crisistijd leven waarin zo goed als alle bestaande verdien-, communicatie-, distributie-, financierings- en noemmaaropmodellen aan het eind zijn van hun levenscyclus. Ze slagen er namelijk al vijf jaar lang niet in om ons uit de dip te trekken.

Onze verdien- en financieringsmodellen dateren namelijk nog uit de “we invent for you”-tijd, de tachtiger jaren en de eeuw daarvoor, zeg maar.

Ik verzin een list, leg ‘m u voor, u neemt hem van mij af, u betaalt mij en we huppelen beiden moe maar tevreden verder. Om nog meer listen te kunnen verzinnen heb ik geld nodig, dus bedenk ik daarvoor een nieuwe list, leg ‘m aan een bankier voor, die bekijkt of hij er voldoende aan kan verdienen, gaat al dan niet akkoord en we vervolgen beiden ons ingeslagen pad.

Nu heeft Philips zijn hautaine kreet “we invent for you” al in 1995 afgeschaft omdat het verdienmodel op geen enkele manier meer aansloot bij het gedrag van klanten. Wat we nu meemaken, zijn de laatste stuiptrekkingen.

Gratis

Hoe anders we daar misschien ook over dachten, onze economie werd tot zo’n dertig jaar geleden nog steeds beheerst door schaarste. Reëel, of kunstmatig. Klanten mochten blij zijn als ze zich konden laven aan de bron van weldaad die hen door leveranciers werd aangereikt. Wie wist tenslotte beter wat goed was voor de wereld? De domme klant of de expert die zich jarenlang in de materie had verdiept?

Ongeacht de vraag of daar iets van aan was, zijn de rollen ondertussen 180 graden omgekeerd. De klant, zakelijk of particulier, heeft een duidelijke mening en het is aan de leverancier om zich te bewijzen. Dat kan door eerst producten of diensten gratis ter beschikking te stellen, of door de klant al in een heel vroeg stadium bij de productie te betrekken.

En loop ze maar na: alle succesvolle modellen en concepten anno 2013 zijn op een van deze twee gebaseerd.

Disintermediatie

Dit is een duur woord (in België noemden we zoiets “een woord van 17,50 frank”) voor het feit dat steeds meer tussenpersonen wegvallen. Jarenlang hebben bankiers zich in alle mogelijke bochten gewrongen om bij iedereen uit de gunst te vallen. Hun inspanningen worden eindelijk beloond. Wanneer de banken alle financieringskanalen op slot gooien, betekent dat niet dat de behoeften in de markt verdwijnen. Noch dat de creativiteit van de mensheid verdwijnt. Overal zie je nieuwe financieringsvormen, van crowd funding tot pensioenfondshypotheken de kop opsteken. Ze worden door vele nog voor gek verklaard. Maar hun tijd komt wel. Morgen, namelijk.


Over de auteur: Guido Thys

Guido Thys helpt als bedrijfsverloskundige bij het ter wereld brengen van waarde voor alle belanghebbenden van een onderneming. Zijn uitgangspunt is dat alles altijd beter kan en wel op een heel eenvoudige manier. Het volstaat om op andere manieren naar dezelfde dingen te kijken. Als auteur van 14 managementboeken, al sinds meer dan 10 jaar een van de meest gevraagde sprekers van het land, als coach en opleider en vooral ook als notoir dwarsdenker ligt daar zijn kracht. In zijn blogposts biedt hij de lezers dan ook andere perspectieven op bekende materie en problemen, met name aan de hand van de aanpak uit zijn recentste boek “Dit is GEEN economische crisis!”.

Geef een reactie