Unbound marketing!

marketing-highlighter“Op den duur is elke organisatie alleen nog maar bezig met het besturen van zichzelf” schreef de Britse ex-ambtenaar John Northcote Parkinson al in 1953.

Het blijkt inderdaad eigen te zijn aan bedrijven, organisaties en vakgebieden dat ze na een aanvankelijke groei langzaam verzanden in interne discussies en kwesties die die geen waarde toevoegen voor de klant. En dat is toch altijd waar het aanvankelijk om te doen is….

De dood van een handelsreiziger

Het vergaat marketeers blijkbaar niet anders. Ooit uitgevonden in de jaren zestig omdat vertegenwoordigers de omvang en snelheid van markten niet meer aankonden –de dood van een handelsreiziger…- kende marketing decennialang een explosieve groei. Toen de strategische hoofdmoot van het vak uiteindelijk op de agenda in elke boardroom stond, verschoof de aandacht naar product management en communicatie. En deze laatste kende een snelle opeenvolging van nieuwe disciplines die allemaal beloofden het nu eindelijk eens een keer goed te gaan doen. Gevolgd door eindeloos gekibbel tussen hoeksen en kabeljauwsen.

Proza

Zo zijn we sinds enige tijd gezegend met het begrip inbound marketing. Het meest dramatische effect dat dit tot nog toe veroorzaakt heeft, is het bestempelen van alles wat we daarvoor deden als outbound marketing. De leraar in Le Bourgeois Gentilhomme van Molière vertelde aan zijn leerling dat poëzie het tegenovergestelde is van dagelijks taalgebruik, proza dus. Waarop de leerling uitriep: maar dan heb ik mijn hele leven proza gepraat zonder het te beseffen!. Zoiets.

Inbound marketing

Verder is de term inbound marketing fout, tegenstrijdig, betekenisloos en gevaarlijk.

Ten eerste wordt niet marketing bedoeld, maar communicatie.

Ten tweede duidt het Engelse woord “inbound” op eenrichtingsverkeer. Wanneer iemand in de loopgraaf “Inbound!!!” roept, duik je best meteen je schuilplaats in. Communicatie is echter per definitie tweerichtingsverkeer. Inbound communicatie is dus een contradictio in terminis en dus betekenisloos.

Bovendien beschrijft de term precies wat er in heel veel bedrijven gebeurt: de klant slingert –meestal ongevraagd- een boodschap richting leverancier en daar schiet iedereen meteen in de verdediging: er worden strategische debatten gevoerd over de manier waarop ze met deze klantreacties om moeten gaan.

Voeren we thuis en onder vrienden dan ook inbound en outbound gesprekken? Ik in elk geval niet…

Gezonde handelsgeest

Waarom voeren we geen vrije gesprekken met klanten, prospects en geïnteresseerden? Laat iedereen toch roepen waar, wanneer, hoe, waarom, etc. hij er zin in heeft! En met een portie gezonde handelsgeest gebruiken wedie vragen en opmerkingen om zoveel waarde te creëren dat de klant er met plezier ervoor betaalt.

“Ja maar, dat is niet zo makkelijk!” Nee, precies, daarom heet dit “werk” en krijgen we ervoor betaald.

“Ja maar, dat is in ons geval onmogelijk!” OK, dan doet een ander het wel in uw plaats. Want klanten gaan door tot ze hun zin hebben. Klanten kennen geen grenzen.

Bedrijven kennen wel grenzen, maar zijn de grenzen die ze zichzelf hebben opgelegd. Hoe meer (communicatie-) micromanagement, hoe meer grenzen, hoe meer Parkinson, hoe minder waarde er gecreëerd wordt.

Unbound Marketing

Ik pleit voor Unbound Marketing: geef iedereen de bevoegdheid om te communiceren binnen eigen doelen en inzicht en laat die klantreacties maar komen. I want you for the Marketing Liberation Front!


Over de auteur: Guido Thys

Guido Thys helpt als bedrijfsverloskundige bij het ter wereld brengen van waarde voor alle belanghebbenden van een onderneming. Zijn uitgangspunt is dat alles altijd beter kan en wel op een heel eenvoudige manier. Het volstaat om op andere manieren naar dezelfde dingen te kijken. Als auteur van 14 managementboeken, al sinds meer dan 10 jaar een van de meest gevraagde sprekers van het land, als coach en opleider en vooral ook als notoir dwarsdenker ligt daar zijn kracht. In zijn blogposts biedt hij de lezers dan ook andere perspectieven op bekende materie en problemen, met name aan de hand van de aanpak uit zijn recentste boek “Dit is GEEN economische crisis!”.

Geef een reactie