Tanja Bongers: “Weet wat je klant denkt, doet en voelt in elke fase van zijn klantreis”

Tanja BongersOok in 2017 gaat BouwKennis aan de hand van de BouwKennis Marketing Jaarprijs weer op zoek naar het beste marketingconcept van de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De inschrijving voor deze felbegeerde prijs is sinds 16 februari geopend. Concepten kunnen tot en met 12 mei worden ingeschreven.

Tot die tijd zullen leden van de jury op vrijdag met een kort blog hun licht laten schijnen op marketing in de bouw. Dit doen ze aan de hand van zes standaard vragen. Dit keer is het woord aan Tanja Bongers: “bied waardevolle content; in de juiste vorm, via het juiste kanaal en op het juiste moment.”

Wie: Tanja Bongers
Huidige functie: Marketing Manager bij Wienerberger
Jurylid sinds: 2017

1. Wat betekent marketing voor jou?

Simpel gezegd, het vertalen van aarde naar waarde. Vanuit klei, basisgrondstof voor keramiek, het creëren van keramische oplossingen in bouw en bestrating. Bij Wienerberger maken we ons sterk voor keramiek in al haar verschijningsvormen, zowel op het dak, in de gevel als op straat. Afgestemd op de behoeftes van onze zeer diverse klantenkring en verschillende markten.

2. Wat is jouw gouden marketingtip voor 2017?

Het aloude gezegde ‘Verandering is de enige constante’ is actueler dan ooit. Houd rekening met actuele (digitale) ontwikkelingen, luister naar je klanten en speel hierop in binnen de mogelijkheden en strategie van je organisatie.

3. Wat maakt volgens jou een marketingconcept succesvol?

Een marketingconcept is voor mij succesvol als deze getuigt van goede visie en past bij de identiteit en strategie van de organisatie, toegevoegde waarde voor klanten biedt, onderscheidend is en gebruik maakt van kansen in de markt.

4. Hoe gaat marketing volgens jou de komende jaren veranderen?

De wereld verandert snel. Zeker op het gebied van data en digitalisering. Met z’n allen produceren en verwerken we meer data dan ooit tevoren. Nieuwe, digitale werkmethodieken vragen om rijkere en sneller beschikbare data. Het online zoek- en selectieproces ontwikkelt zich in razend tempo. Touchpoints en informatiekanalen wisselen. Klanten reageren op andere marketingprikkels. De essentie is dat je relevante, waardevolle content biedt; in de juiste vorm, via het juiste kanaal en op het juiste moment. Daarvoor moet je weten wat de klant denkt, doet en voelt in elke fase van zijn klantreis. En daarop gaan acteren.

5. Waarom moeten marketeers zich inschrijven voor de BouwKennis Marketing Jaarprijs?

De bouw wordt helaas vaak gezien als traditioneel en niet vernieuwend. Terwijl er zoveel interessante en nieuwe ontwikkelingen plaats vinden, ook op marketinggebied. De BouwKennis Marketing Jaarprijs geeft een ontzettend mooi platform voor bijzondere marketingconcepten.

6. Welke aspecten van een inschrijving maken voor jou dat iemand een kanshebber is?

Voor mij zijn dit de volgende aspecten:
– vernieuwend en onderscheidend
– resultaatgericht
– relevant, sluit aan op actuele marktbehoeftes
– passend bij organisatie


Over de auteur: BouwKennis Redactie

Naast artikelen van vaste bloggers en gastbloggers, vind je op het BouwKennisBlog diverse artikelen uit de pen van de redactie van BouwKennis. Deze inhoudelijke artikelen gaan vooral over onderwerpen binnen of buiten de bouwbranche die stuk voor stuk van grote invloed zijn op het beleid en de dagelijkse praktijk van ondernemingen die werkzaam zijn in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Denk hierbij aan de economie, demografie en woning- en utiliteitsbouw. Zoals je van BouwKennis gewend bent, worden deze onderwerpen gevat in weldoordachte, goed onderbouwde artikelen die duidelijk maken in welke richting de sector echt beweegt.

Geef een reactie