Peter Fraanje: “Innovatie kan niet zonder marketing”

Ook in 2017 gaat BouwKennis aan de hand van de BouwKennis Marketing Jaarprijs weer op zoek naar het beste marketingconcept van de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De inschrijving voor deze felbegeerde prijs is sinds 16 februari geopend. Concepten kunnen tot en met 12 mei worden ingeschreven.

Tot die tijd zullen leden van de jury op vrijdag met een kort blog hun licht laten schijnen op marketing in de bouw. Dit doen ze aan de hand van zes standaard vragen. Dit keer is het woord aan jurylid van het eerste uur: Peter Fraanje: “door samen te werken aan een goede klantpropositie kun je de markt veroveren.”

Wie: Peter Fraanje
Huidige functie: directeur van het Nederlands Verbond Toelevering Bouw en bestuurslid van de stichting Booosting, platform voor koplopers in bouwinnovatie.
Jurylid sinds: 2005

1. Wat betekent marketing voor jou?

Goede marketing is onontbeerlijk voor succes. Innovatie kan niet zonder goede marketing. Een eerste proef met je nieuwe product in de bouw lukt meestal wel. Ook een demonstratieproject, maar dan!? Het is naïef om te denken dat de opdrachtgevers en de bouwwereld jouw goede inventie/idee vanzelf omarmen. Het gaat er in de basis om ervoor te zorgen dat je virtueel en fysiek vindbaar en zichtbaar bent met je innovatieve product of dienst. Moderne klantgerichte bedrijven maken natuurlijk ook een stap naar voren, naar de klant en spreken hem/haar aan in de eigen taal en sluiten aan bij de beleving van de klant. Zo kan het dat je op een dag geen dakramen meer verkoopt, maar daglicht en frisse lucht.

2. Wat is jouw gouden marketingtip voor 2017?

De klant van vandaag heeft een sterke behoefte aan totaaloplossingen met prestatiegarantie. Werk samen aan een onweerstaanbare klantpropositie zodat de concurrentie het nakijken heeft.

3. Wat maakt volgens jou een marketingconcept succesvol?

Marketingconcepten moeten anno nu echt betekenisvol voor de klant zijn, meerwaarde bieden. De BouwKennis Marketing Jaaprijs winnaar van vorig jaar, van Wanrooij, maakt dat klanten echt iets te kiezen hebben als zij een huis kopen. We hopen ook dit jaar weer op veel inzendingen die echt verschil maken voor de klant.

4. Hoe gaat marketing volgens jou de komende jaren veranderen?

De belangrijkste verandering in de bouw is misschien wel dat het zwaartepunt komt te liggen op de B2C. Bedrijven en organisaties wenden zich steeds vaker tot de echte klant/eindgebruiker. Internet en digitalisering speelt hierbij natuurlijk een belangrijk rol. De bouw wordt steeds transparanter voor de klant.

5. Waarom moeten marketeers zich inschrijven voor de BouwKennis Marketing Jaarprijs?

Als je echt iets nieuws en onderscheidends te bieden hebt, kan ik marketeers aanraden mee te doen. Genomineerd zijn voor de BouwKennis Marketing Jaaprijs levert al veel publiciteit op. We geven als jury serieuze feedback op de tien pitchende genomineerden. Als je in de finale staat, levert het je veel publiciteit op. De BouwKennis Marketing Jaarprijs is bovendien hét leukste en belangrijkste event voor marketingmensen in de Nederlandse bouwindustrie.

6. Welke aspecten van een inschrijving maken voor jou dat iemand een kanshebber is?

Kanshebbers komen met iets nieuws, met een innovatie met maatschappelijke impact en brengen dit op een originele en slimme wijze onder onze aandacht. Duurzaamheid is een vereiste; samenwerking een pré.


Over de auteur: BouwKennis Redactie

Naast artikelen van vaste bloggers en gastbloggers, vind je op het BouwKennisBlog diverse artikelen uit de pen van de redactie van BouwKennis. Deze inhoudelijke artikelen gaan vooral over onderwerpen binnen of buiten de bouwbranche die stuk voor stuk van grote invloed zijn op het beleid en de dagelijkse praktijk van ondernemingen die werkzaam zijn in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Denk hierbij aan de economie, demografie en woning- en utiliteitsbouw. Zoals je van BouwKennis gewend bent, worden deze onderwerpen gevat in weldoordachte, goed onderbouwde artikelen die duidelijk maken in welke richting de sector echt beweegt.

Geef een reactie