Mobile Marketing: een loopje nemen met serieuze mensen?

MobileBegin 1985 heb ik mijn eerste IBM-pc gekocht. Urenlang hing mijn moeder huilend aan de telefoon om bij de hele familie troost te zoeken omdat ik nu toch wel helemaal gek geworden was.

Heel ver zat ze er niet naast, want de tweeënhalf jaar durende financiering woog eigenlijk niet op tegen wat je met een ding met één floppy drive, een zwart-wit beeldscherm en een dot-matrixprinter kon doen.

Toch stond dat ene ding aan de wieg van een onderneming met zowat honderdvijftig werknemers. Al heeft de aanloop wel drie jaar geduurd.

Houtje-touwtjeconstructie

In de loop van die drie jaar heb ik me wel als een bezetene – dus óók ’s nachts en op vakantie – gestort op het steeds maar oprekken van de beschikbare hard- en software. Het resultaat waren houtje-touwtjeconstructies waar het woord “robuust” acute stuiptrekkingen van zou gekregen hebben. Maar we waren wel het eerste volledig geautomatiseerde call center van Europa en zelfs Amerikaanse vakmensen met vijf jaar voorsprong kwamen naar onze bijzondere prestaties kijken.

Dit alles maar om aan te geven dat de afstand tussen technologische “gadgets” en “ernstige business” heel groot kan zijn.

Mobile marketing

Toen enkele jaren geleden de term “mobile marketing” gelanceerd werd, heb ook ik mijn schouders opgehaald. Onzin, dacht ik, telefoons zijn er om te bellen en belangrijke zaken doe ik wel op mijn pc.

En niets vervangt persoonlijke communicatie.

Ondertussen heb ik vaker contact met mijn kinderen via whatsapp en sms dan persoonlijk, staan Outlook en de bank-app op mijn mobieltje en op mijn tablet, etc. Mijn laptop gebruik ik eigenlijk enkel nog voor presentaties. Steeds meer acties, transacties en communicatie verschuiven naar mijn mobiele apparaten.

Vergissing

De vergissing die we steeds opnieuw begaan, is dat we nieuwe mogelijkheden evalueren op basis van bestaande denk- en verdienmodellen. Maar wat als die (plots) gaan schuiven?

De koplampen op de eerste auto’s hingen nog steeds op dezelfde hoogte als op een koets omdat ze nu eenmaal over de rug van de paarden heen moesten schijnen. Het heeft jaren geduurd voor auto’s  een heel andere vorm kregen.

Gaan we nu plots bouwen, verbouwen, installeren en onderhouden –en vooral: daar klanten voor vinden-  via mobiele toepassingen en de rest overboord gooien?  Ik dacht het niet.

Mobile is here to stay

Maar ik zie wel steeds meer installateurs op de werf technische problemen oplossen met hun telefoon in de hand. En dan niet alleen met de zaklamp-app, maar ook aan de hand van online-documentatie en chats met experts. Ik zie ze met het bekende duimenwerk onderdelen bestellen. Ad hoc oplossingen worden via de camera met de architect besproken. Mobile is here to stay.

Bovendien zijn vernieuwingen die achteraan, bij de productie, beginnen de meest stabiele. Het moment waarop contacten met opdrachtgevers en bewoners ook via mobiele applicaties gaan lopen, is erg nabij. Wellicht zijn voor mobiele marketing in de bouw nog wel enkele denksprongen nodig, maar het lijkt mij het beste om daar nu alvast aan te werken. Nog één goede raad van een ervaringsdeskundige: leg het wel eerst goed uit aan uw moeder….


Over de auteur: Guido Thys

Guido Thys helpt als bedrijfsverloskundige bij het ter wereld brengen van waarde voor alle belanghebbenden van een onderneming. Zijn uitgangspunt is dat alles altijd beter kan en wel op een heel eenvoudige manier. Het volstaat om op andere manieren naar dezelfde dingen te kijken. Als auteur van 14 managementboeken, al sinds meer dan 10 jaar een van de meest gevraagde sprekers van het land, als coach en opleider en vooral ook als notoir dwarsdenker ligt daar zijn kracht. In zijn blogposts biedt hij de lezers dan ook andere perspectieven op bekende materie en problemen, met name aan de hand van de aanpak uit zijn recentste boek “Dit is GEEN economische crisis!”.

Geef een reactie