#DuurzameZoektocht: Overheid en kostprijsreductie nodig voor versnelling duurzaamheid

14042170890_72af9684bf_zVeel bedrijven worstelen met duurzaamheid. Om hier meer inzicht in te krijgen ga ik in gesprek met partners, relaties, bedrijven om ons heen om hun visie op het gebied van duurzaamheid te vragen.

Vandaag in gesprek met Marjet Rutten. Marjet noemt zichzelf aanjager, innovator en marketeer voor de bouw-, installatie- en vastgoedsector. Dit realiseert ze als schrijver, spreker, dagvoorzitter en vele andere functies binnen de branche.

“Ik moet zo even naar de mannen van de warmtepomp. Ik heb een warmtepomp aan laten leggen, deze moet verzet worden. De leidinglengte blijkt te lang te zijn waardoor de pomp onvoldoende functioneert.” Marjet vindt het niet erg om zelf te testen met duurzame oplossingen. Practice what you preache zeg maar gerust. “Ik vind het jammer dat er veel mensen zijn die hard roepen maar niet naar zichzelf kijken. Toen ik bij een bijeenkomst over nul-op-de-meter waar 300 man zat vroeg wie er zelf hun woning (bijna) NOM had, staken zeven mensen hun hand op! De rest wilde het alleen verkopen. Of ik zelf duurzaam ben? Nee, dat denk ik niet. Er zijn absoluut mensen met een lagere footprint. Maar ik ben er wel bewust mee bezig. Ik denk erover na wat de impact van mijn beslissingen is. Je bent geen slecht mens als je je lamp aan laat staan. Maar ik stoor me er aan als ik het zelf doe. Aan de andere kant reis ik veel met het vliegtuig. Ik vind wel dat als je specifiek bezig bent met het verduurzamen van de woningvoorraad dat je het zelf moet proberen. Je kunt het niet goed verkopen als je niet hebt ervaren hoe het werkt. Ik vind het gaaf als bedrijven zelf alle nieuwe technieken eerst zelf testen voordat ze het een ander verkopen.”

Duurzaamheid is geen bevlieging

“Duurzaamheid wordt mainstream. Wat we nu innovatief vinden is over vier jaar de norm. We verhogen telkens onze standaard. Nu gaat het als we het over duurzaamheid hebben bijna altijd over energie. In de nabije toekomst komt materialisatie (biobased etc.) erbij. Ik verwacht dat later het thema gezondheid hieraan toegevoegd wordt. En als dat ook allemaal normaal is verzinnen we vast weer iets.”

Overheid aan zet

Wat Marjet betreft is de overheid aan zet. “Kijk naar het recente voorbeeld van Shell. Het filmpje uit 1991 dat is opgedoken waarin Shell zelf waarschuwt voor klimaatverandering. Blijkbaar was het voor Shell geen reden om zelf iets aan duurzaamheid te doen. Ze denken dat het hun geld kost om hiermee aan de slag te gaan. En helaas heeft de consument ook niet laten zien dat het tegendeel waar is. Mensen zitten zo in elkaar dat ze vooral korte termijn aan zichzelf denken als ze beslissingen nemen. Ze oordelen wel, maar het beïnvloedt gedrag maar beperkt. Uiteindelijk denk ik daarom dat de enige manier om echt versnelling te krijgen op het gebied van duurzaamheid de overheid een sturende rol heeft. Alleen nog NOM bouwen of belasting op vervuiling, noem maar op. Pas als duurzaamheid iets oplevert komt de klant in actie. Gelukkig bleek onlangs uit onderzoek dat woningwaarden hoger worden ingeschat met zonnepanelen. Het kiezen voor duurzame oplossingen begint dus zijn vruchten af te werpen.”

Productontwikkeling

Wat is er voor nodig om grote stappen te maken? “We zijn te veel bezig met het stapelen van oude techniek. Bij fabrikanten ligt dit anders, zij investeren serieus in productontwikkeling. Daarom is de kans ook groot dat de fabrikanten een steeds belangrijkere rol krijgen. Bouwers en installateurs zijn te veel reactief bezig en werken het liefst met de welbekende producten. Terwijl zij integrale oplossingen moeten ontwikkelen. Daarvoor is ook meer product denken nodig. Een woning is ook een product. En zorg dat je altijd state of the art bent. Want ik zei het al in het begin dat die bouwers en installateurs veel te weinig zelf testen met nieuwe innovaties. Hoewel het in andere landen al jaren wordt toegepast, vinden we in Nederland infrarood verwarmingen nog eng. Ik heb al 5 jaar mijn hele bovenverdieping er mee verwarmd, er is echt niets engs aan. Toch duurt het een eeuwigheid voordat nieuwe producten worden toegepast hier. Want als je iets nieuws probeert brengt dit risico’s met zich mee. Dat past niet binnen de huidige structuur en marges van de bouw. Er is nauwelijks geld voor research en development. Dat moeten veranderen. Want als we het zelf niet doen en Tesla en IKEA denken straks ‘laat ons die woning maar realiseren’ dan gaat de prijs/kwaliteit van woningen snel omhoog en dan hebben de partijen die nu geen initiatief nemen het nakijken.”

Dit blog is de vierde in een reeks interviews met verschillende partijen in onze sector. Lees hier het eerste, het tweede en het derde artikel terug. Door het delen van de verschillende visies over duurzaamheid hoop ik anderen te kunnen inspireren. Worstel jij met een specifiek probleem op het gebied van duurzaamheid? Ik ben benieuwd naar je reactie!

Over de auteur: Maarten van Ham

Maarten van Ham is commercieel manager binnen de bouwdivisie van VB Groep (Huybregts Relou en Huybregts Systeembouw). Marketing, gedreven vanuit de beschikbare kennis en ervaring binnen de organisaties, wordt ingezet om de bedrijven goed te positioneren. Aandachtsgebieden zijn onder andere; Marketing (in- & outbound), Social Media, Tendermanagement, Conceptueel bouwen en ontwikkelen. Verder actief binnen het Netwerk Conceptueel Bouwen als voorzitter werkgroep vraag en aanbod actief om de vragende markt en aanbiedende partijen dichter bij elkaar te brengen, teneinde conceptueel bouwen dé aanbodstrategie in de bouwwereld te laten zijn.

2 reacties op “#DuurzameZoektocht: Overheid en kostprijsreductie nodig voor versnelling duurzaamheid

  1. Leuk artikel geworden Maarten. Dank voor het interview.

  2. Maarten van Ham 16 maart 2017 om 11:25

    Graag gedaan Marjet! Nogmaals dank voor je tijd!

Geef een reactie