De nieuwe kleren van de keizer

thought-leadershipNederland is het enige land in een wijde omtrek waar moeders kinderen ’s ochtends tot in het klaslokaal van de basisschool volgen. In de rest van de wereld neem je netjes bij de poort afscheid terwijl je kind zelfstandig een andere wereld in rent.

Het grootste verschil tussen het Nederlandse schoolsysteem en dat van andere landen is de nadruk op het bijtrekken van de minder presterende leerlingen. Op dit vlak bekleedt Nederland de eerste plaats in de wereld. ‘Van de wederomstoot’ levert dit echter een probleem op bij het stimuleren van de bollebozen in de klas. Omringd door de gestimuleerde middelmaat worden die nog al eens aan hun lot overgelaten. Om daar wat aan te doen werd ooit het concept ‘hoogbegaafde leerlingen’ bedacht.

De dag waarop het in de basisschool van mijn kinderen geïntroduceerd werd, liepen alle kinderen eenzaam en alleen naar hun klas. Hun moeders stonden in de rij om hen aan te melden. Deze burleske, en tegelijk ook zielige scene krijg ik steeds weer voor ogen wanneer ik lees hoeveel mensen zich tot ‘thought leadership’ geroepen voelen.

Thought leadership

Vroeger kon je je niet met enig fatsoen in het golfclubhuis vertonen als je niet respectievelijk aan TQM, BPR, CRM, CEM en dergelijke deed. Vandaag moet iedereen dus aan het TL. “Waaat? Zijn jouw ouders geen thought leaders?” Het is de sociale ondergang van (hoogbegaafde) kinderen…

Een voorspelbaar teken destijds in een omgeving waar iedereen, iedereen via sociale media bestookt met bits en bytes. De relevantie, topkwaliteit en onmisbaarheid van al deze informatie is echter meestal zelfbenoemd en dus bijna per definitie afwezig. Net zoals ‘beauty in the eye of the beholder’ ontstaat, bepalen de lezers wel wat waardevol is. Ze hebben een hekel aan kreten die niets om het lijf hebben en waar auteurs mee rondlopen als de keurs met zijn nieuwe kleren.

Dit is helemaal zo in het universum van sociale media waar zenden terecht gedegradeerd is tot de rol waarvoor het bedoeld is: het meecreëren van aanbod waaruit mensen kunnen kiezen. En waar de strijd om aandacht dus keihard is. Bovendien: wanneer iedereen (zelfbenoemd)  thought leader is, dan treedt woordinflatie op: de oorspronkelijke, onderscheidende betekenis gaat verloren.

Comfortabele denkpatroon

Thought_Leader_postimageTL staat voor het vermogen om mensen bij de haren uit hun dagelijkse, comfortabele denkpatroon weg te sleuren. Hen met de neus op een andere werkelijkheid te drukken. Vijftig tinten grijze paniek te veroorzaken door het besef dat gangbare ideeën enkel nog een stoelgang te wachten staan. TLers zijn visionaire leiders die met hun inzichten de poorten openen waarlangs iedereen nieuwe werelden in kan rennen. Ze ontwikkelen nieuwe markten, andere vormen van ketensamenwerking, bizarre manieren om waarde voor belanghebbenden te creëren. Ze praten passioneel over wat hun drijft, via social media, aan de bar van hun golfclub en aan de poort van de basisschool.

Bent u zo’n thought leader? En bent u écht hoogbegaafd? Dit laatste is niet noodzakelijk, maar helpen doet het wél.


Over de auteur: Guido Thys

Guido Thys helpt als bedrijfsverloskundige bij het ter wereld brengen van waarde voor alle belanghebbenden van een onderneming. Zijn uitgangspunt is dat alles altijd beter kan en wel op een heel eenvoudige manier. Het volstaat om op andere manieren naar dezelfde dingen te kijken. Als auteur van 14 managementboeken, al sinds meer dan 10 jaar een van de meest gevraagde sprekers van het land, als coach en opleider en vooral ook als notoir dwarsdenker ligt daar zijn kracht. In zijn blogposts biedt hij de lezers dan ook andere perspectieven op bekende materie en problemen, met name aan de hand van de aanpak uit zijn recentste boek “Dit is GEEN economische crisis!”.

Een reactie op “De nieuwe kleren van de keizer

Geef een reactie